کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی پیشرفت و توسعه فراوانی داشته است. کاربید ترکیبی است که معمولا در صنایع مختلف از جمله پزشکی استفاده میشود در پزشکی ، کاربید برای اهداف مختلفی مانند تولید ابزارالات پزشکی و همچنین در درمان برخی شرایط خاص استفاده میشود. یکی از رایج ترین کاربرد های کاربید در پزشکی تولید ابزار جراحی است. بدلیل ساختار و ویزگی های ان ، ماده ای ایده ال براس ساخت ابزالات و الیاژ ها به منظور استفاده پزشکی است. سنگ کاربید علاوه ب صنعت پزشکی در صنایع صنعتی و جووشکاری نقش فراوانی ایفا میکند. به منظور خرید سنگ کاربید با کیفیت و مقرون به صرفه میتوانید با همکاران ما در ابزار اردستان در تماس باشید و پس از دریافت مشاوره رایگان تلفنی سفارش خود را از طریق سایت ثبت کنید.

در ادامه به انواع سنگ کاربیت و کاربرد آن در صنعت پزشکی میپردازیم.

کاربید چیست؟

سنگ کاربید یک ترکیب شیمیایی از یک کربن و یک عنصر با الکترونگاتیویته کمتر است. کاربید ماده ای سخت  بادوام است که میتواند دما و فشار بالا را تحمل کند. به همین دلیل کاربرد های فراوانی در جوشکاری ، صافکاری و حتی ساخت لوازم پزشکی چون پنس و قیچی جراحی دارد. کاربیدها بر اساس پیوند شیمیایی به چهار گروه نمک‌گون،  کووالانسی،  بینابینی و کاربیدهای حد واسط فلزهای واسطه دسته‌بندی می‌شوند. جوشکاری با سنگ کاربید

انواع کاربید

کاربید ها با توجه به پیوند ها و ترکیباتی که که با دیگر مواد تشکیل میدهند به انوع و گروه های مختلفی تقسیم میشوند. هر یک از انواع سنگ های کاربید مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

 

  • کاربید کلسیم

کاربید کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول مولکولی CaC2 است. یک جامد کریستالی سفید مایل به خاکستری رنگ که با اب واکنش می دهد و گاز استیلن تولید میکند که در صنعت های مختلفی چون جوشکاری ، برشکاری همچنین تولید پلاستیک ، لاستیک مصنوعی و سایر مواد شیمیایی استفاده میشود.

کاربیت کلسیم همچنین در مواردی مانند تولید سیانامید کلسیم ، کود نیتروژن ، و در ساخت فولاد و سایر فلزات کاربرد دارد. با این حال کاربید کلسیم بسیار واکنش پذیر است و در صورت عدم استفاه صحیح میتواند خطرناک و اسیب زا باشد ، بنابراین با احتیاط و رعایت نکات ایمنی باید نگهداری و استفاده شود. نکات ایمنی کار با ابزار

  • کاربید سیلیکون

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی
کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

کاربید سیلیکون از ترکیبی اتم های سیلیکون و کربن است. این ماده سخت و شکننده با نقطه ذوبی بالا میباشد. سیلیکون کارباید به طور طبیعی در یک ماده معدنی بسیار کمیاب به نام مویسانیت وجود دارد.

معمولا در ساخت ساینده ها ، سرامیک ها و مواد نسوز استفاده میشود. در صنعت خودرو سازی از سیلیکون کاربیت به دلیل رسانایی حرارتی بالا و مقاومت در برابر سایش در تئلید لنت و دیسک ترمز کاربرد دارد. به علاوه اینکه از این ماده به دلیل مقاومت بالا در برابر دما و ولتاژ بالا در تولید وسایل الکترونیکی استفاده میشود. مقایسه دستگاه جوش رونیکس و آروا

  • کاربید تنگستن

یک پودر ریز و خاکستری رنگ است. این پودر از نظر مولکولی، حاوی قسمت های مساوی از تنگستن و کربن است. این ماده بسیار سخت و متراکم با نقطه ذوب بالا است.

معمولا در ساخت ابزار های برش ، قطعات مقاوم در برابر سایش و ابزار های معدن استفاده میشود. همچنین در تولید مته ها ، تیغه های اره و سایر ابزارهایی که سختی و مقاومت بالایی نیز دارند ، نقش دارد. تنگستن بهه دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد شناخته و معروف است.

  • کاربید بور

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی
کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

یکی از سخت ترین مواد سرامیکی شناخته شده در جهان ، کاربید بور است. ترکیب شیمیایی آن شامل چهار اتم بور و یک اتم کربن است. از این ترکیب فلزی در ساخت زره های تانک، قفل های امنیتی و ابزارهای برش و سایر کاربردهای تخصصی استفاده می شود. کاربرد تخصصی این ترکیب فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، شامل ساخت نازل های سندبلاستر است. این ترکیب فلزی به دلیل واکنش های شیمیایی با قطعات اتمی موسوم به نوترون، در راکتورهای هسته ای نیز کاربرد دارد. بهترین دستگاه جوش خانگی

  • کاربید آلومینیوم

کاربید الومینیوم با فرمول AL4C3  ترکیبی شیمیایی نا محلول در اب است . به صورت پودری و به رنگ سیاه و خاکستری دیده میشود. با اسید ها واکنش میدهد و گاز متان تولید میکند. کاربید الومینیوم در تولید الیاژهای الومینیوم و به عنوان منبع کربن در فرایند فولادسازی به کار میرود. همچنین به عنوان کاتالیزور در واکنش های شیمیایی الی استفاده میشود.

محصولات دیگر

کاربیت در ساخت ابزار جراحی

یکی از رایج ترین کاربرد های کاربید در صنعت پزشکی در تولید ابزار جراحی است. صنعت پزشکی برای کارکرد صحیح و کارآمد به تجهیزات و ابزارهای بسیار دقیق و تیز نیاز دارد. این تجهیزات معمولا مختص موقعیت ها و رویه های خاصی هستند. فلز کاربید برای ساخت ابزارهای جراحی و سایر ابزارهای پزشکی که نیاز به استحکام بالا دارند، استفاده می شود. اکثر ابزارهای جراحی مورد استفاده معمولا از جنس تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ ساخته شده است.

معمولا نوک یا تیغه ابزار های جراحی از کاربید تشکیل شده است و قسمت های دیگر آنها از فلزات معمولی دیگر ساخته شده است. سختی بالای کاربید باعث می شود تا برای ایجاد لبه نازک تر مقاوم باشد و با توجه به ویژگی های مقاومتی که دارد، طول عمر استفاده از ابزارهای جراحی را افزایش می دهد.

کاربرد کاربید در درمان سرطان

کاربید همچنین در درمان برخی شرایط در صنعت پزشکی مانند سرطان استفاده میشود. در این زمینه از کاربید به شکل کلسیم کاربید استفاده میشود ، ترکیبی شیمیایی که ترکیب ان با اب گاز استیلن و سپس از استیلن گاز اتیلن تولید میکنند. گاز اتیلن میتواند برای درمان انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پروستات استفاده شود. این نوع درمان به عنوان اتیلن درمانی شناخته میشود و با تزریق اتیلن به بدن باعث از بین بردن سلول سرطانی میشود.

کاربرد کاربید در صنعت دندان پزشکی

یکی دیگر از کاربرد های کاربید در صنعت پزشکی در تولید ایمپلنت ها دندانی است. از کاربید در ساخت فرز هایی که برای ایجاد سوراخ در استخوان فک  در ایمپلنت استفاده میشود ، استفاده میکنند. فرز های کاربید نسبت به سایر انواع مته ها به دلیل استحکام و دقت بالاتر ، محبوبیت بیشتری دارد. این مته ها از جنس کاربید تنگستن ساخته شده و اولین بار در سال 1947 معرفی شدند. از این نوع فرز ها همچنین در تکمیل سطوح ترمیم ، جداسازی مواد پرکننده قدیمی ، ایجاد فاصله بین دندان های بهم چسبیده نقش دارند.

سایر کاربرد های کاربید

کاربرد کاربید در صنعت پزشکی
کاربرد کاربید در صنعت پزشکی

خانواده کاربید ها همانطور که ذکر شد تنوع زیاد و خواص ویژه ای دارند. و در هر صنعتی به شکلی حضور پیدا میکنند. صنایعی که از کاربید و ترکیبات ان استفاده میکنند ، هزینه های تولید خود را بسیار کاهش میدهند. از دیگر موارد استفاده کاربید میتوان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • محصولات آسیاب کننده

این ترکیبات فلزی به دلیل قابلیت قالب گیری و سختی بسیار متنوعی که دارند، می توانند برای ایجاد کاربردهای دقیق برای آسیاب و سنگ زنی استفاده شوند.

  • آلیاژهای صنعتی

آلیاژهای تخصصی بیشترین استفاده از ترکیبات فلزی کاربید را دارند  که حدود ۱۷ درصد آن برای ترکیب با سایر فلزات استفاده می شود. این ترکیبات فلزی همه کاره هستند و می توانند با سایر فلزات قالب گرفته، تیز شوند و اصلاح گردند تا ترکیباتی را که در لوازم الکترونیکی و سایر کاربردهای تجاری مورد نیاز است را تولید کنند. برای مثال در ساخت تجهیزات صنعتی ، محافظ تابشی و صنایع هوانوردی همچنین در ساختمان سازی تجاری و وسایل برقی مورد استفاده قرار میگیرند.

بیشتر بخوانید : مراحل دریافت گواهی ایمنی  HSE

دیگر کاربرد های کاربید

  • جواهر سازی

تعجب آور نیست که ببینید ترکیبات کاربیدی حتی در ساخت جواهرات نیز کاربرد دارند.

سختی این ترکیبات فلزی چیزی است که آن را برای سازندگان جواهرات جذاب کرده است. می توانید از آن ها برای ساخت حلقه، گوشواره، آویز و موارد دیگر استفاده کرد. اگر بتوانید آن ها را به طور موثر برش داده و صیقل دهید، می توانید یک جواهر زیبا با این ترکیبات فلزی ایجاد کنید.

مقرون به صرفه بودن قیمت این نوع جواهرات نسبت به طلای طبیعی ، در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این روش می تواند جایگزینی مقرون به صرفه برای سایر انواع جواهرات محبوب باشد.

  • کاربید سیمانی

کاربید سیمانی در ایجاد ابزارهای حفاری استفاده می شود. معمولا ابزارهایی که در مصارف ساختمانی استفاده می شوند از این ترکیبات فلزی ساخته می شوند. بیشتر بازار استفاده از کاربیدها امروزه به سمت کاربردهای ساختمانی و ایجاد ابزارهای مانند مته و سایر ابزارهای مورد استفاده در معدن رفته است. ابزارهای ساخته شده از این ترکیبات معمولا به دلیل سختی و مقاومت در برابر محصولات ساخته شده از فولاد ضد زنگ ترجیح داده می شوند.

کاربید بیشترین دوام را در بین تمام محصولات ساختمانی دارد. نکته جالب در این باره این قابلیت بازیافت این ماده است.  معمولاً شرکت های بازیافت کاربید مبالغ زیادی را برای خرید  قراضه این ترکیبات فلزی می پردازند زیرا هزینه تولید را کاهش می دهد.

در نتیجه

در نتیجه کاربیت یک ترکیب همه کاره است که کاربرد های زیادی در صنعت پزشکی دارد. از تولید ابزار جراحی گرفته تا درمان سرطان ، کاربید نقش پررنگی را در صنعت پزشکی مدرن ایفا میکند. از انجایی که تنوع بسیار زیاد با ویژگی های منحصر به فرد  ، چون سختی و مقاومت بالا در برابر فشار و دما دارد ، به ماده ای ایده ال و پر کاربرد در صنایع مختلف تبدیل شده است. ابزار اردستان از بزرگترین فروشگاه های ابزارالت و تجهیزات صنعتی میباشد. خرید سنگ کاربید جوشکاری و انواع الکترود میکا، الکترود آما و سیم جوش های جوشکاری از طریق سایت این فروشگاه امکان پذیر است.

دیگر مقالات ما | بهترین دریل شارژی ارزان قیمت | شارژ کپسول های آتش نشانی |  | بهترین برند های سیم جوش | تفاوت کپسول پودری و co2 | موتور براشلس چیست | بهترین کارواش خانگی رونیکس | موارد ایمنی ساختمان | بهترین الکترود های جوشکاری | نحوه کار با کپسول آتش نشانی

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *