مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE چیست؟

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE | HSE مخفف کلمات Health Safety Environment به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست می باشد. در واقع HSE شاخصه ی سلامت و ایمنی نیروی کار و محیط کار میباشد. نیروی کار در هر کشوری بزرگترین سرمایه آن کشور محسوب میشود که سلامت و ایمنی آن باید کاملا تضمین شود. بنابراین هدف نهائی از استاندارد سازی محیط کار ، ایمنی و سلامت کارگران می باشد که باید توسط کارفرمایان با در اختیار گذاشتن تجهیزات حفاظت فردی برای هر کارگر اجرا شود. در حال حاضر اداره بهداشت حرفه ای مسئولیت حفظ و ارتقاء سلامت و بهداشت نیروی کار را بر عهده دارد. اگر بخواهیم سه مولفه ی HSE را جداگانه تعریف کنیم به شرح زیر می باشد:

  • بهداشت (Health) : بهداشت محیط کار شامل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ، و بهداشت حرفه ای شامل معاینات پزشکی در بدو استخدام و معاینات دوره ای و کمک های اولیه.
  • ایمنی (Safety) : ایمنی شامل تمام تجهیزات حفاظت فردی و وسایل اطفاء حریق ، ایمنی بالابرها ، محصور سازی داخلی و اطراف ، ایمنی کار در ارتفاع و کاهش خطر سقوط ، ایمن کار با ماشین الات سنگین ، ایمنی برق ، علائم هشدار دهنده ، ایمنی کار در فضاهای بسته مانند تونل و سایر موارد.
  • محیط زیست (Environment) : محیط ریست شامل آلودگی های مربوط به آب و خاک و هوا می باشد. در پروژه های مختلف آلاینده ها میتوانند متفاوت باشند.

مراحل دریافت گواهی HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

گواهی HSE در واقع استانداردی در حوزه سلامت و ایمنی نیروی کار و محیط زیست می باشد. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و سازمان هائی که در حوزه نفت و گاز ،ساخت و ساز و تولیدی فعالیت دارند ملزم به دریافت گواهی HSE هستند. گواهی HSE به دو صورت قابل دریافت است. این گواهی یا به صورت بین المللی صادر میشود یا توسط اداره کار. در این قسمت مراحل اخذ گواهی HSE توسط این دو نهاد را بیان میکنیم. خرید الکترود آما

مراحل دریافت  گواهی HSE بین المللی

گواهی HSE بین المللی توسط مراجع cb یا همان مراجع صدور گواهی نامه ایزو صادر میشود.

ابتدا سازمان درخواست کننده باید با مراکز اعطای گواهینامه ایزو و استاندارد HSE تماس گرفته و درخواست مشاوره حضوری یا تلفنی کنند.

در مرحله ی بعدی در صورت تمایل به اجرائی کردن الزامات  HSE در سازمان ، فرم دریافتی تکمیل و ارسال می گردد.

پس از ارسال و تائید فرم توسط مراجع مربوطه و امضای قرارداد ، یک ممیز از مرجع صادرکننده گواهی ، به بازرسی اجرای الزامات در سازمان درخواست کننده می پردازد.

پس از تائید اجرای قوانین و الزامات توسط ممیزین ،اقدامات لازم برای ثبت و صدور گواهینامه HSE انجام می شود.

در بسیاری از اوقات صدور گواهینامه HSE بدون ممیزی نیز صادر می شود. این مورد بستگی به سطح سخت گیری کارفرما در انتخاب مرجع صادر کننده دارد.

مراحل دریافت گواهی HSE از اداره کار (گواهی صلاحیت ایمنی و بهداشت)

برای دریافت گواهی نامه HSE از اداره کار یا گواهی صلاحیت ایمنی و بهداشت، سازمان مربوطه باید دارای رتبه یا مجوز باشد. این سازمان ها باید دارای پروژه ی فعال باشند.

پس از اینکه سازمان مدارک مربوطه و لازم را برای دریافت گواهی HSE ارائه داد ملزم به برگزاری کلاس های اموزشی برای پرسنل می باشد. این دوره های آموزشی توسط اداره کار برگزار می شود.

سه نوع دوره وجود دارد که دو نوع اولی الزامی است و دوره ی سوم الزامی نیست:

  • دوره ایمنی عمومی کارگری برای کارگران تحت پوشش کارفرما (8 ساعته): این دوره 8 ساعته برای تمامی کارگران تحت پوشش بیمه شرکت الزامی می باشد.
  • دوره ایمنی عمومی کارفرمایی برای صاحبان کار و پیمانکاران (20 ساعته): این دوره برای مدیرعامل و یا یکی از اعضای هیئت مدیره الزامی است.
  • دوره ایمنی عمومی و شناسائی خطرات و ارزیابی ریسک (40 ساعته): دوره ایمنی عمومی 40 ساعت و ارزیابی خطرات 16 ساعت می باشد. این دوره برای مسئولین ایمنی کارگاه ها طراحی شده اند ولی گذراندن این دوره الزامی نیست.

پس از انجام این مراحل ،بازرسی از اداره کار برای بررسی الزامات ایمنی در پروژه حاضر میشود. در صورت تائید یک گواهی نامه دو ساله توسط اداره کار برای سازمان صادر می شود.

پس از انجام روال فوق بازرسی از اداره کار جهت بررسی رعایت الزامات ایمنی در پروژه سازمان حضور می یابد.سپس یک گواهینامه دوساله توسط اداره کار صادر میگردد. خرید الکترود میکا

تفاوت دو نوع HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
گواهی HSE شاخصه و استانداردی است که صنایع برای رسیدن به یک سطح استاندارد از ایمنی و بهداشت و محیط زیست پیشنهاد داده اند. در برخی از صنایع کنترل کیفیت نیز به این موارد اضافه شده است. تفاوتی که در دو نوع گواهی HSE وجود دارد این است که در HSE بین المللی هم مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت فردی و هم مسائل زیست محیطی بررسی میشود.
در حالیکه در گواهی صلاحیت ایمنی و بهداشت ، فقط مسائل ایمنی در پروژه بررسی میشود و خبری از مسائل زیست محیطی نمی باشد. نمایندگی محصولات آروا

مهم ترین وظایف مهندس HSE

موارد ایمنی ساختمان سال 1402

پیشرفت و توسعه در پروژه های عمرانی زمانی ارزشمند است که مخاطرات جانی و مالی نداشته باشد. در همین راستا اموزش دیدن مهندسان HSE که وظیفه دارند در زمینه ایمنی و بهداشت کارگران مسئولیت خطیری را عهده دار شوند بسیار مهم می باشد. مهندس اچ اس ای باید با شناسائی عوامل خطر و برطرف کردن آنها در حفظ سلامتی و ایمنی کارگران بکوشد. و در صورت رعایت نشدن مولفه های ایمنی  ، بهداشت و محیط زیست کار را متوقف کند و تا برطرف نشدن عوامل خطر مجوز شروع کار را صادر نکند. از مهمترین وظایف مهندسین HSE میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازرسی فنی محیط کار
  • ثبت حوادث و گزارش انها
  •  نظارت بر کارت بهداشت پرسنل
  • ارائه روش های بهینه کار در کارگاه ها
  • پیشگیری از حوادث و بیماری های مربوط به هر شغل
  • تشکیل پرونده پزشکی پرسنل و بررسی وضعیت سلامت آنها
  • بررسی و ارزیابی عوامل زیان اور و خطرآفرین فیزیکی یا شیمیائی
  • بررسی وسایل ایمنی فردی مانند کلاه و کفش و لباس کار مناسب و غیره و اموزش چگونگی استفاده از انها

چرا به گواهی HSE نیاز داریم؟

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

رعایت بهداشت و ایمنی در  محل کار بسیار مهم است. اگر چه قوانین و راهبرد های ایمنی زیادی در قوانین مرتبط به کار و نیروی کار وجود دارد اما اگر کارکنان از آن ها آگاه نباشند و یا تلاشی برای بهبود آن ها انجام ندهند عملا تاثیری در محیط کار ندارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان میدهد رعایت بهداشت و ایمنی در محیط کار چقدر می تواند در وضعیت مالی افراد تاثیر مثبت داشته باشد. چرا که نیاز به مراقبت های پزشکی را از نظر جسمی و روحی کاهش می دهد. دلایلی که میتوان به طور کلی برای این سوال که چرا به گواهی HSE نیاز داریم را میتوان در این چند مورد عنوان کنیم.

  • شناسائی خطرات و ارزیابی آن ها
  • ایجاد سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی
  • اطمینان از سلامت و ایمنی کارگران و بهبود بهره وری
  • افزایش اعتبار سازمان و ایجاد اعتماد بین کارفرما و کارگر
  • نظارت و بررسی مداوم جهت اطمینان از موثر بودن قوانین ایمنی و ایجاد هر گونه تغییر ضروری
  • کنترل کردن خطرات و حوادث با تهیه تجهیزات حفاظت فردی یا نصب تجهیزات ایمنی مانند حفاظ یا مانع
  • آگاه شدن کارکنان به حوادث و خطرات موجود در محیط کار و آموزش آن ها برای به روز شدن پروتکل های ایمنی و بهداشت HSE

مزیت دریافت گواهی HSE برای سازمان ها

  • افزایش شهرت سازمان
  • افزایش انطباق با مقررات
  • حفظ منابع برای نسل های بعدی
  • کاهش آلودگی های زیست محیطی
  • بهره وری کار را در میان کارکنان شما افزایش می دهد
  • ایجاد اعتماد بین سرمایه گذاران، مشتریان و کارمندان
  • کاهش بار اقتصادی به علت بالا رفتن ایمنی و بهداشت کارکنان
  • غیبت کارکنان را که بالقوه ناشی از صدمات شغلی است، کاهش می دهد
  • آموزش حرفه ای بهداشت و ایمنی به شما کمک می کند تا رابطه ای مثبت و سالم در سازمان ایجاد کنید

مزیت داشتن HSE برای افراد

  • تضمین زندگی کاری ایمن و سالم
  • یافتن مشاغل با حقوق بالا و ارتقاء شغلی
  • ایجاد مهارت مقابله با موقعیت های خطرناک
  • فرصت های شغلی بهتر و افزایش شانس شغلی
  • آموزش HSE بهره وری کار شما را افزایش می دهد
  • کاهش بیماری ها و امراض از طریق حفظ محیط زیست
  • افزایش سلامت و ایمنی افراد با کاهش خطرات جانی و نقص عضو
  • مهارت های شما را در زمینه ایمنی و سلامت شغلی تقویت می کند
  • مهارت ها و توانایی های شما را برای مقابله با شرایط اضطراری غیرمنتظره بهبود می بخشد

دلایل نیاز به دریافت گواهی HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

شناسایی خطرات و ارزیابی خطرات: این شامل انجام یک ارزیابی کامل از محل کار شما برای شناسایی خطرات بالقوه و ارزیابی خطرات مرتبط با آنها است. همه کارکنان باید از هرگونه خطر مطلع شوند و استراتژی هایی را که می تواند این خطرات را کاهش دهد، اجرا کنند. اگر همه کارکنان از خطرات بالقوه آگاه باشند، احتمال کاهش آنها با بهبود رعایت بهداشت و ایمنی بیشتر است.

اجرای کنترل ها: زمانی که خطرات را شناسایی کردید و خطرات را ارزیابی کردید، باید اقداماتی را برای کنترل آن خطرات به کار بگیرید. این ممکن است شامل تهیه تجهیزات حفاظتی، اجرای شیوه های کار ایمن، یا نصب تجهیزات ایمنی مانند حفاظ یا موانع باشد.

ارتقاء سطح آموزشی: این مهم است که اطمینان حاصل شود که همه کارکنان از خطرات موجود در محیط کار خود آگاه هستند و در مورد نحوه کار ایمن آموزش دیده اند. این ممکن است شامل ارائه اطلاعات، دستورالعمل ها یا نظارت و همچنین آموزش مداوم برای به روز نگه داشتن کارکنان در مورد رویه های جدید و پروتکل های ایمنی باشد. 

نظارت و بازنگری: نظارت و بازبینی مداوم اقدامات بهداشتی و ایمنی برای اطمینان از مؤثر بودن آنها و ایجاد هرگونه تغییر ضروری ،لازم است. این ممکن است شامل انجام ممیزی های ایمنی منظم، جمع آوری داده ها در مورد صدمات و تصادفات، و درخواست بازخورد از کارکنان باشد. با گذشت زمان، خطرات جدیدی ممکن است ایجاد شود، بنابراین مهم است که همیشه چندین بار در سال نظارت و بررسی شود.

ایجاد یک سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی: پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت رسمی می‌تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثر همه فعالیت‌های ایمنی و بهداشت خود را هماهنگ و نظارت کنید. این ممکن است مستلزم ایجاد نقش ها و مسئولیت های روشن، تعیین اهداف و مقاصد، و اجرای سیاست ها و رویه ها باشد. در صورت ایجاد نقش، به عنوان بخشی از فرآیند نظارت و بازنگری، کارکنان می توانند بررسی کنند که آیا اهداف سلامت و ایمنی آنها برآورده شده است یا خیر. این کار به مدیریت زمان موثر نیز کمک می کند.

مراکز صادر کننده گواهی ایمنی HSE

چه مراکزی گواهی ایمنی HSE را صادر می کنند؟

برای دریافت گواهی ایمنی HSE باید به مراکز و موسسات معتبری که این گواهی را صادر می کنند مراجعه کرد. این مراکز شامل مراکز دولتی و خصوصی می باشند.

این مدرک در سطح بین اللملی توسط مراکزی مانند موسسه ایمنی و بهداشت شغلی (IOSH) ، اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) ، هیئت ملی آزمون در ایمنی و بهداشت شغلی (NEBOSH) و برخی دیگر از آژانس ها و شرکت های معتبر دیگر قابل دریافت است.

همچنین سایت ایزو نیز که نمایندگی صدور انواع مدارک بین اللملی را دارا می باشد میتواند گواهی ایمنی HSE را صادر کند.

برای اخذ گواهی HSE باید در دوره های آموزشی ثبت نام کنید. میتوانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین دوره ها را شرکت کنید. پس از آن باید در آزمون شرکت کنید. در صورت قبولی در آزمون میتوانید برای دریافت گواهی HSE اقدام کنید. در صورتیکه قادر به شرکت در کلاس های حضوری و آنلاین نیستید میتوانید از پکیج های آموزشی استفاده کنید و پس از مشاهده ی آن در ازمون مربوطه شرکت کنید. نمایندگی محصولات رونیکس

 بازار کار متخصص HSE

مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE
مراحل دریافت گواهی ایمنی HSE

آیا با داشتن مدرک HSE میتوانیم شانس شغلی بیشتری داشته باشیم؟ جواب این سوال مثبت است. یک متخصص HSE میتواند هم به صورت مستقل و هم به صورت قراردادی در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار شود. امکان استخدام افراد با داشتن این مدرک بیشتر می شود. متخصصان HSE میتوانند به عنوان مشاور در توسعه سیاست های ایمنی و بهداشت فعالیت کنند. بازار کار این متخصصان گسترده بوده و شامل مراکز زیادی مانند بیمارستان ها ، کارخانه ها ، بنادر ، بزرگراه ها ، موسسات اموزشی ، پروژه های ساختمانی و بسیاری از مراکز دیگر می باشد.

متخصصان HSE میتواننند به عنوان مسئول ایمنی و بهداشت در صنایع مختلف به صورت مستقل و یا زیر نظر مهندسان ایمنی در کارخانه جات و سازمان های بزرگ فعالیت کنند.

این مدرک به عنوان سندی معتبر که نشان از تعهد به ایمنی و بهداشت در بازار کار می باشد میتواند باعث افزایش شانس شغلی افراد شود و در ارتقاء سطح شغلی افراد موثر می باشد. فروش سنگ کاربید

کلام آخر

امیدواریم این مقاله به شما بینشی داده باشد که چگونه می توانید رعایت بهداشت و ایمنی را برای خود و کارمندان خود بهبود بخشید. سرمایه گذاری در راستای اهداف HSE میتواند منجر به سود سهام زیادی برای شرکت ها شود. در حال حاضر کلیه پیمان کاران به ویزه در صنعت نفت و گاز برای شرکت در مناقصات ملزم به داشتن مدرک HSE می باشند.

گواهی نامه HSE متشکل از دو استاندارد معروف و جهانی ایزو 14001 ( سیستم مدیریت زیست محیطی ) و ایزو 45001( سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ) می باشد. اینکه چگونه میتوان این گواهی نامه معتبر را دریافت کرد موضوع بحث در این مقاله بود. دارا بودن این گواهی معتبر دلالت بر اهمیت دادن به موضوع بهداشت و ایمنی و جلوگیری از بروز صدمات مختلف زیست محیطی و بهداشتی می باشد.

در این مقاله علاوه بر چگونگی مراحل دریافت گواهی HSE ، به مزایای داشتن این مدرک نیز پرداخته شد. امیدواریم با مطالعه این نوشتار به اهمیت و لزوم داشتن این گواهی پی ببرید و اقدامات لازم در جهت اخذ این مدرک را در اسرع وقت انجام دهید.

در حال حاضر تمامی شرکت هائی که خدمات خود را در قالب قرارداد به کارفرما ارائه می دهند و درآمدهای خود را در جدول 18 اظهارنامه مالیاتی به ثبت می رسانند برای شرکت در مناقصات و عقد قراردادهای جدید ملزم به داشتن مدرک HSE می باشند. در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه شرکت میتواند با مشکلات جدی در این مواقع مواجه شود.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *