نکات ایمنی کار با ابزار

نکات ایمنی کار با ابزار

نکات ایمنی کار با ابزار

نکات ایمنی کار با ابزار | بر اساس امار سازمان بین المللی کار ،  سالانه حدود 270 میلیون حادثه در محل کار در جهان رخ میدهد. و هر سال بیش از 2 میلیون نفر در پی این حوادث در محیط کار جان خودرا از دست میدهند و یا با اسیب های جبران ناپذیر مواجه میشوند. علاوه بر میزان خطرناک بودن کار رعایت نکردن ایمنی نیز از عوامل بسیار مهم در شکل گیری این ارقام است.

آشنایی با نکات ایمنی و پایبند بودن به انجام تمامی نکات از الزامات کار کردن در یک محیط است. افرادی که در کارگاه، ساختمان و یا کارخانه کار میکنند و با ابزار های دستی و برقی زیادی سر و کار دارند ، باید نکات ایمنی کار با ابزار را اموخته و در رعایت آنها بکوشند. رعایت کردن نکات ایمنی کار با ابزار و محیط کار باعث جلوگیری از بسیاری از حوادث میشود و ضمن حفظ جان و سلامت فرد از زیان مالی نیز جلوگیری میکند. در این مطلب سعی داریم با نکات کوچ اما کلیدی نکات ایمنی آشنا شویم.

تهیه ابزار مناسب

ابزار کار شما وسیله ای است که با آن کیفیت کار ، حرفه ای بودن و سلام خود را تعیین میکنید. همیشه ابزار ها برای ساده تر، سریع تر، دقیق تر، ایمن تر و موارد دیگر در انجام کارها به ما کمک می کنند. ولی آنچه برای ما بسیار مهم است انتخاب درست و استفاده صحیح و ایمن از ابزار هاست.

هر ابزار وظیفه مخصوص به خود دارد و اگر برای انجام کار از ابزار مناسبش استفاده نکنید احتمالا جان خود را به خطر خواهید انداخت. ممکن است تصور کنید که با استفاده از یک ابزار به جای ابزاری دیگر در واقع در هزینه های خود صرفه جویی کرده اید اما نه تنها ابزارتان کیفیت اولیه را ندارد بلکه گاها نیاز ب تعمیر و تعویض هم دارد که خودش هزینه ای دوباره است. همچنین علاوه بر انتخاب صحیح ابزار بر اساس وظیفه و طراحی ان باید به استاندارد تولید ان ابزار نیز دقت نمود. متاسفانه برخی از افراد با گسترش ازار های بی کیفیت و بدون استاندارد موجب بروز حوادثی جبران ناپذیر میشوند.

شما میتوانید برای خرید ابزارالات استاندارد و ایمن از یک فروشگاه مطئمن خریداری کنید. ابزار اردستان از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان مطرح اصفهان است. نمایندگی برندهای عالی و پر کارآمد است و به عرضه ابزارالات به صورت حضوری و انلاین میپردازد. شما میتوانید با مشورت با مشاوران حرفه ای فروشگاه بزرگ اردستان محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریدی مطمئن و لدت بخش را تجربه کنید.

آشنایی با دستورالعمل ابزار

متاسفانه همیشه خواندن آموزش و دستورالعمل های وسایلی که هر روز با آنها سر و کار داریم کاری خسته کننده و طولانی است. اما زمانی که نوبت به ابزارالات برقی میرسد در واقع صحبت از امنیت جانی فرد است. حتی اگر در کار با یک ابزار مهارت و تجربه دارید نباید به نخواندن دستورالعمل رضایت دهید. زیرا هر مدل و برند خصوصیات و شیوه کاربری کاملا متفاوتی به کار میبرند و با کوچک ترین غفلت ممکن است یک عمر پشیمانی برای خود بخرید.

مطالعه دستور کار ایمن با ابزار تنها چند دقیقه وقتتان را میگیرد و از خسارات زیادی جلوگیری میکند. علاوه بر سلامت خودتان با رعایت نکات دستگاه ، عمر آن طولانی تر است حتی کارایی بهتری به شما ارائه میده. پس مطالعه دفترچه راهنما و دستورالعمل استفاده از ابزار را جدی بگیرید.

پوشش مناسب کار با ابزار

<yoastmark class=

یکی از مهم ترین نکات ایمنی کار با ابزار استفاده از پوشش صحیح و ایمن است . لباس کار به منظور حفظ جان و سلامت فرد طراحی و تولید میشود . و با توجه به محیط کار جنس پارچه ، مدل دوخت و حتی رنگ آن مشخص میشود. به عنوان مثال وجود لباس کار عایق گرما که سبب عدم ورود حرارت به داخل لباس می شود برای افرادی مناسب است که در محیط هایی با دمای بسیار بالا کا میکنند.

لباس مناسب کار با ابزار نباید خیلی تنگ و یا خیلی گشاد باشد. لباس های تنگ مانع از حرکت اسان و پایین آوردن کارایی فرد میباشد. و لباس های خیلی گشاد ممکن است به ابزار های متحرک گیر کند و موجب اسیب به دستگاه و خود فرد شود. اگر موهای بلندی دارید باید موها را در زیر کلاه جمع کنید تا در حین کار مانع دیدتان نشود. استفاده نکردن از وسایل زینتی به هنگام کار یکی دیگر از نکات ایمنی کار با ابزار است. مراحل دریافت گواهی HSE

مرتب کردن محیط کار

یک فضای کاری با نظم و ترتیب علاوه بر ایجاد شان افتخار در دیدگاه کارمندان موجب کاهش احتمال وقوع حوادث نیز میشود. محیط کار شلوغ و بهم ریخته، احتمال حادثه را افزایش می دهد. مایعات قابل اشتعال که اطراف کارگاه رها شده اند، براده های چوب که همه جا پراکنده اند و کابل های گره خورده و درهم تنیده، هر کدام می توانند آغازگر یک فاجعه بزرگ باشند.

همچنین یک دفتر یا فضای کاری مرتب، باعث ایجاد حس حرفه ای بودن در کارمندان و مشتریان شما می شود. این محیط مرتب و منظم نشان دهنده ی یک دیدگاه همه گیر شرکتی و سازمان یافته برای توجه به جزئیات، نظافت و طرز فکری سازمان یافته و برنامه مند نسبت به مشتریان، کارکنان و همکاران است.

بررسی ایمنی ابزار کار

قبل از شروع کار یکی از مهم ترین کار ها برای اطمینان از ایمنی افراد ، بررسی کردن ابزارالات به خصوص ابزار های برقی است. هر فرد قبل از شروع کار خود باید ابزارهای و وسایل خود را چک و بررسی کند تا در صورت وجود هر عیب و نقصی قبل از بروز حادثه متوجه آن شد.

قطعه محافظ شکسته باید حتما تعویض شود ولی کابل برق آسیب دیده را شاید بتوان با لنت برق پوشاند (اگر کابل آسیب جدی دیده باشد باید تعویض شود). بگذارید بررسی دوره ای ابزار برایتان به یک عادت تبدیل شود. قبل از هر بار استفاده یک بار دیگر ابزار را چک کنید و با خیال راحت کار را شروع کنید. در این صورت می توانید به خوبی از بروز خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

نگهداری ایمن ابزار و تجهیزات

<yoastmark class=

اهمیت نگهداری ابزار از جمله مواردی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. محافظت از ابزارها به ویژه در فصل زمستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که به افزایش عمر مفید ابزار و کارکرد بهینه‌ی آنها کمک می‌کند. بزارآلات دستی چون پیچ‌گوشتی و آچار از فلز ساخته‌شده‌اند و هرچند که دارای لایه محافظ باشند بازهم در برابر رطوبت و شرایط محیطی آسیب‌پذیرند. نحوه نگهداری و انبار کردن آن‌ها می‌تواند به سالم ماندن آن‌ها در درازمدت کمک کند. با این کار هم به آماده‌به‌کار بودن آن‌ها اطمینان دارید و هم این کار سبب کاهش هزینه‌های شما خواهد شد. تمیزکردن ابزار ها یکی از ساده ترین روش های نگهداری در برابر رطوبت است.

نگهداری از ابزارالات برقی که بسیار حساس و گران قیمت هستند کاری ضرروی است زیاد از هزینه اضافه جلوگیری میکند. آنچه در مورد تمیز کردن ابزارهای دستی گفته شد در مورد ابزارآلات برقی نیز کاربرد دارد. سعی کنید از پارچه‌ای نرم و مرطوب برای تمیز کردن استفاده کنید. هنگام تمیز کردن مطمئن شوید که سیم برق خارج از دوشاخه است و در مورد ابزارآلات شارژی باتری آن‌ها را دربیاورید.

بسیاری از ابزار ها و تجهیزات صنعتی که افراد با انها سر و کار دارند نیاز به نگهداری خاص دارند. در صورت نگهداری به صورت اشتباه ممکن است فاجعه های بسیاری رخ دهد. برای مثال سنگ کاربید در صنعت جوشکاری شرایط خاص نگهداری خود را دارد و اگر به نکات نگهداری اهمیت ندهید باعث انفجار محیط میشود. پس محیط و شرایط نگهداری برای هر ابزار و تجهیزات را در محل کار خود رعات کنید.

نکات ایمنی کار با ابزار دستی

<yoastmark class=

هر سال بیماری های فراوان اسکلتی-عضلانی به علت استفاده و نگهداری نادرست از ابارهای دستی به وجود میآید. با رعایت نکات ایمنی حین استفاده از ابزارهای دستی میتوان این حوادث و بیماری هارا کنترل کرد.

  1. همیشه از ابزار مناسب و سالم برای کار استفاده کنید.
  2. ابزار معیوب را بکار نگیرید. برای تعمیرات از فرد آگاه کمک بخواهید.
  3. هنگام استفاده از ابزار دستی احتیاط کنید و همیشه از حفاظ ابزار استفاده کنید.
  4. هنگامی که به ابزار نیازی ندارید آن را سر جای خود قرار دهید.
  5. همیشه از اچار بکس و یا آچار قابل تنظیم متناسب با کار خود استفاده کنید تا دچار سرخوردگی و در رفتگی نشوید.
  6. دسته خود را از لبه ی نیز و برنده ی ابزار دور کنید.
  7. انتها پهن شده ی (قارچی شکل) قلم و اسکنه را تراشیده و زواید ان را صاف کنید تا به دست های شما آسیب نرساند.
  8. از پیچ گوشتی به حای قلم و اسکنه استفاده نکنید.
  9. دستگیره و یا دسته شکسته و خراب ابزار مانند چکش را تعویض کنید.
  10. دسته چکش را به طور منظم از نظر درستی, محکمی و سالم بودن بررسی کنید.
  11. تمام سوهان ها باید دستگیره ی چوبی داشته باشند.
  12. در صورت نیاز ابزار مخصوص برای کار استفاده کنید. مثلا از فازمتر فقط برای برق کاری استفاده شود.
  13. از لبه های تیز و برنده ابزار محافظت کنید.
  14. حتما از وسایل حفاظت فردی, مانند دستکش, عینک و کفش ایمنی استفاده کنید.
  15. همیشه بهترین ابزار را برای انجام کار انتخاب کنید.
  16. از ابزاری که اصول ارگونومی در ساختمان آن , استفاده کنید.
  17. از وارد کردن فشار و نیروی بیش از اندازه به دست و اندام خود, خودداری کنید.
  18. هنگام استفاده از پتک مواظب دسته  و شکاف دار و یا سرهای شل و لق آن باشید.
  19. از ابزار مانند پیچ گوشتی و … در جیب خود, خودداری کنید.

جمع بندی

سعی کردیم در متن بالا به صورت خلاصه و جامع نکاتی که به حفظ جان و سلامت شما در محیط کار کمک میکنند بیان کنیم. زیرا که با حفظ نکات ایمنی در محیط کار خود علاوه بر اینکه سلامت خود را تضمین میکنید بلکه از اسیب به دیگر همکاران خود جلوگیری میکنید. و خسارت های مالی کلان رخ نمیدهند.

اگرچه اهمیت دادن و رعایت این نکات وقت زیادی از شما نمیگیرد و بنظر کوچک و بی اهمیت می آیند اما تاثیری باور نکردی در پیشگیری از حوادث دارند. رعایت نکاتی چون خرید و تهیه ابزار های استاندارد و مطمئن، پوشش مناسب کار، نگهداری از ابزارالات و تجهیزات و دیگر موارد مذکور در تجربه نکردن رخداد و حوادث نا خوشایند تاثیر گذارند. بنابراین لازم است جهت بازدهی بالاتر، حفظ سلامت  کارکنان و پیشگیری از خطرات احتمالی، نکات و اصول ایمنی را به دقت رعایت کنیم.

برای خرید ابزارالات و تجهیزات کاریو خانگی میتوانید به صورت حضوری و آنلاین از فروشگاه بزرگ اردستان خرید کنید. ابزار اردستان با رعایت تمامی استاندارد های تولید ابزارالات ارائه کننده بهترین ابزار ها و تجهیزات است. علاوه بر ان در انتخاب برند و نوع محصول بسیار دقیق بوده و همیشه بهترین کیفیت ها و کمترین قیمت هارا انتخاب کرده و دست شما عزیزان میرساند.

به عنوان محصولات پر فروش فروشگاه ما میتوان به الکرود میکا، الکترود آما و سنگ کاربید که در عملیات جوشکاری کارایی دارند ، اشاره کرد.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *