موارد ایمنی ساختمان سال 1402

موارد ایمنی ساختمان سال 1402

موارد ایمنی ساختمان سال 1402

 با گسترش ساختمان سازی و توسعه فضای شهری بحث ایمن سازی ساختمان ها چه در حال ساخت و چه بعد از اتمام ساخت از اهمیت بالائی برخوردار است. عدم توجه به نکات ایمنی در حین انجام کار ساخت و ساز باعث تلفات جانی و مالی جبران ناپذیری میشود. بنابراین بسیاری از مقررات ایمنی برای سلامت جان کارگران ساختمانی وجود دارد که هر کارفرما و کارگری ملزم به رعایت آنها می باشد. از طرف دیگر نکات ایمنی در مورد ایمن سازی ساختمان در برابر خطرات مختلف مانند زلزله و یا حریق وجود دارد که بر طبق قوانین جدید ساخت و ساز پیمان کاران و مهندسان ملزم به رعایت آنها می باشند. این ایمن سازی در دو حالت در حین ساخت و ساز و بعد از ساخت و ساز شامل موارد مختلف می باشد که در این مقاله در مورد هر دو حالت صحبت خواهیم کرد.

نکات ایمنی در حین ساخت ساختمان

موارد ایمنی ساختمان سال 1402
موارد ایمنی ساختمان سال 1402

موارد ایمنی ساختمان سال 1402 | نکات ایمنی که در حین انجام کار ساخت و ساز باید رعایت شود به دو دسته کلی تقسیم می شود. دسته ی اول موارد ایمنی است که کارگران باید رعایت کنند تا از صدمات ناشی از کار در امان باشند و دسته دوم مربوط به چگونگی ساخت ایمن و استاندارد قسمتهای مختلف ساختمان مانند اسانسور ، پله ها ، دیوارها وغیره…می باشد.

طبق ماده 91 قانون کار ، کارفرمایان موظفند طبق مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را در اختیار انان قرار دهند و چگونگی کارکرد وسایل را به آنها بیاموزند و در خصوص رعایت قوانین و مقررات ایمنی نظارت کافی داشته باشند. مراحل دریافت گواهی HSE

 

نکات ایمنی مربوط به کارگران ساختمان

  • تمامی کارگران ساختمانی باید از تجهیزات حفاظت فردی مانند کلاه ایمنی ، لباس مخصوص ، دستکش ، طناب نجات ، عینک مخصوص و…. در محیط کار استفاده کنند.
  •  در روزهای بارانی و طوفانی کارگران نباید بر روی پشت بام ساختمان کار کنند. سطوح یخ زده نیز میتواند سلامت کارگر را به خطر بیندازد.
  • استفاده از طناب و کمربند ایمنی برای کارگرانی که روی سطوح شیب دار با شیب بیشتر از 20 درجه کار میکنند الزامی است.
  • کارگرانی که بر روی پشت بام های شیب دار کار می کنند حتما باید از نردبان یا صفحات تراولینگ محکم استفاده کنند. این نردبان ها و صفحات از لغزش کارگران جلوگیری میکن و احتمال سقوط را کاهش می دهد.

 

موارد ایمنی ساختمان سال 1402
موارد ایمنی ساختمان سال 1402

نکات ایمنی آسانسور

  • عدم عبور هر گونه لوله های تاسیسات آب سرد و گرم ، دودکش ها ، لوله های گاز و کابل برق از داخل چاه اسانسور
  • تجهیز کابین آسانسور به در ، آیفون ثابت ، زنگ خطر ، تهویه و روشنائی 12 ولت تغذیه از باتری
  • نصب قفل سوئیچی روی دریچه زیر کف موتورخانه و در اتاق موتورخانه آسانسور
  • در نظر گرفتن تجهیزات ایمنی اسانسور مانند گاورنر ، پاراشوت، میکرو سوئیچ های کنترل کننده
  • آسانسور باید خارج از مرکز دستگاه پله طراحی شود. راهرو طبقات باید توسط دربهای ضد حریق از قسمت اسانسور جدا شود.
  • دیوارهای جانبی چاه آسانسور مقاوم در برابر حریق و بدون روزنه اجرا شوند.
  • ابعاد مفید چاه آسانسور حداقل 150 در 150 سانتیمتر باشد.

اهمیت ایمنی ساختمان ها

موارد ایمنی ساختمان سال 1402 |ایمنی ساختمان ها به عنوان مکانی که ما برای زندگی و زنده بودن به ان احتیاج داریم اهمیت به سزائی دارد. مکان زندگی چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ مجهز بودن به تجهیزات ایمنی باید مورد ارزیابی قرار گیرد. حوادث طبیعی مانند زلزله و یا سیل و حوادث غیر طبیعی مانند اتش سوزی یا برق گرفتگی همگی به عنوان عامل خطر برای ساختمان ها و در نتیجه برای جان انسان ها می باشند.

در هر ساختمانی کوچکترین قصور در ساخت آن از پی ساختمان گرقته تا لوله کشی و یا سیم کشی نادرست میتواند عواقب جانی و مالی بسیاری را برای ساکنان ان در پی داشته باشد. علاوه بر مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ، داشتن تجهیزات ایمنی مانند کپسول آتشنشانی ، سیستم اعلام حریق ، جعبه آتشنشانی در امنیت ساختمان و ساکنان ان حائز اهمیت ویژه ای است. بنابراین بحث ایمنی ساختمان ها فقط مربوط به پی یا فونداسیون ساختمان نیست بلکه تجهیزات داخلی ساختمان ها نیز مانند در و پنجره های استاندارد و یا داشتن سقف کاذب ، عایق بندی دیوار و کف در امنیت ساختمان ها مهم میباشند.

همچنین تعویض به موقع بسیاری از وسایل و تجهیزات ساختمانی مانند شیرآلات قدیمی و یا سیم کشی های فرسوده در بالابردن ایمنی ساختمان موثر است. بعضی از ساختمان ها مانند مدارس و یا بیمارستان ها و کلا اماکن عمومی از منظر قوانین ایمنی و مقاوم سازی در درجه بالائی از اهمیت قرار می گیرند. مکان احداث بنا نیز از لحاظ پیشگیری از خسارات ناشی از زلزله یا سیل مهم می باشد.

ایمنی ساختمان در برابر زلزله

بسیاری از ساختمان های ما در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله یا سیل ایمن و مقاوم نیستند. زلزله یکی از حوادث غیر مترقبه ای است که سالانه در بسیاری از کشورها و در کشور ما جان هزاران نفر را می گیرد. متاسفانه با وجود آمار زیاد تلفات ناشی از زلزله ، اقدامات لازم امنیتی در بسیاری از ساختمانها تحت تاثیر مسائل مالی و اقتصادی و عدم نظارت دقیق و اصولی قرار می گیرد. بسیاری از سازه های سنتی و قدیمی توان تحمل در برابر فشارهای زلزله را ندارند و باید یا به طور کامل تخریب شوند و یا در صورت امکان مورد بازسازی و مقاوم سازی قرار گیرند.

تکنیک های ساخت و ساز در بالابردن ضریب امنیت ساختمان بسیار مهم می باشد. سبک سازی و انعطاف پذیری ساختمان ها مانند استفاده از سازه های سبک مانند سقف کاذب در کاهش خسارات ناشی از زلزله مهم است. ساختمان هائی که با بلوک آجری و یا بلوک بدون سیم ساخته شده اند خطرناک ترین ساختمان ها در برابر زلزله هستند.  در این نوع ساختمان ها دیوارها از آجرهائی که با ملات به هم چسبیده اند تشکیل شده است. در این سازه ها وزن سقف از طریق دیوارها به پایه منتقل میشوند و در هنگام زلزله به دلیل عدم تحمل نیروهای وارد از زلزله خواهند ریخت.

روش های ایمن سازی ساختمان

روش های مختلف زیادی برای ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان ها وجود دارند که آنچنان که تصور می شود هزینه بردار نیستند و در واقع با صرف هزینه ای کمی بیشتر میتوانیم ملک خود را بیمه کنیم و از حوادث ناگوار بعدی جلوگیری کنیم. بعضی از مهمترین نکات و روشهای ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان عبارتند از:

  • ایمن سازی با استفاده از دیوار برشی
  • ایمن سازی با استفاده از ژاکت های فلزی و بتنی
  • ایمن سازی با استفاده از ستونهای بتنی
  • ایمن سازی با استفاده از مصالح FRP
  • ایمن سازی با استفاده از بادبند و کاشت میلگرد
  • ایمن سازی با استفاده از جداگرهای لرزه ای
  • سبک سازی سازه با استفاده از سقف های سبک

ایمن سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

موارد ایمنی ساختمان سال 1402
موارد ایمنی ساختمان سال 1402

برای اینکه بتوانیم از خطر آتش سوزی خانه و محل سکونت خود را مصون نگه داریم باید به چندین مورد توجه داشته باشیم.

  • برق(موارد ایمنی ساختمان سال 1402) :

یکی از مواردی که می تواند منجر به اتش سوزی در خانه شود سیم کشی های برق فرسوده و غیر اصولی است. بسیاری از ساختمان های قدیمی سیستم الکتریکی و برق کشی آنها قدیمی و فرسوده شده و نیاز است توسط افراد متخصص در این زمینه چک شود و در صورت نیاز تعویض شود. مشکل در کارکرد لوازم برقی منزل میتواند نشان دهنده ی مشکل در سیستم برق کشی باشد. برای اینکه مشکلی در زمینه برقی پیش نیاید بهتر است یک سری نکات ایمنی در مورد استفاده از وسایل برقی توسط ساکنین خانه رعایت شود. مثلا از یک پریز برق برای روشن کردن چند وسیله استفاده نکنید. در محلهای مرطوب مانند دستشوئی حتما پریز های برق باید توسط درپوش محافظت شوند.

  • گاز(موارد ایمنی ساختمان سال 1402) :

دومین مورد خطرناک خطر نشت گاز و چگونگی استفاده از گاز می باشد. برای مثال زمانی که قصد خروج از خانه را داریم گاز را روشن نگذاریم. اگر کدوکی در خانه داریم حواسمان باشد که ظروف دسته دار را طوری روی گاز قرار ندهیم که در دسترس کودک باشد. در حال حاضر در اکثر ساختمان ها تجهیزاتی برای جلوگیری از آتش سوزی و یا گسترش آن قرار داده اند. لازم است که تمام ساکنین نحوه ی کارکرد آنها را بیاموزند تا در مواقع خطر بتوانند از آنها به طرز صحیح استفاده کنند. این تجهیزات عبارتند از :

نصب سیستم اعلام حریق :

یکی از بهترین و امن ترین اقداماتی که میتوان برای بالابردن امنیت ساختمان در برابر اتش سوزی کرد نصب سیستم اعلام حریق است. این سیستم را در راهرو ها و اتاق ها نصب میکنند. سیستم اعلام حریق به دود حساس است و به محض دریافت بوی دود هشدار می دهد. سیستم اعلام حریق هر ده سال یک بار باید تعویض شود.

کپسول آتشنشانی و جعبه آتش نشانی : 

وجود کپسول آتشنشانی در ساختمان ها از گسترش آتش سوزی جلوگیری میکند. در حال حاضر در تمام ساختمان ها در قسمت راه پله ها برای هر طبقه یک کپسول اتشنشانی به همراه جعبه اتش نشانی تعبیه شده است. برای اینکه بتوانیم از این کپسول ها استفاده کنیم باید طریقه استفاده از ان را یاد بگیریم و به فرزندان خود نیز اموزش دهیم. طرز استفاده از کپسول بر روی ان درج شده است. کپسول آتشنشانی نیز هر سال یک بار باید شارژ شود.

بررسی ایمنی ساختمان در سال 1402

موارد ایمنی ساختمان سال 1402 | ارزیابی و بررسی ایمنی ساختمان ها بر اساس فاکتور های زیادی انجام میگیرد. این فاکتورها عبارتند از : ارزیابی استحکام سازه ، بررسی سیستم های حفاظت در برابر آتش سوزی ، بررسی ایمنی آسانسور ، در های اتوماتیک ، پله ها ، در و پنجره ها ف نرده ها و غیره …

در حال حاضر بر اساس استاندارد جهانی ایمنی ساختمان ها ارزیابی میشود و ساختمانها به سه دسته ی پرخطر ، کم خطر ، و میان خطر تقسیم بندی میشوند. بر این اساس ساختمانهای پر خطر هر سال ، کم خطر ده سال یک بار و میان خطر هر سه سال یک بار باید مورد بررسی ایمنی قرار گیرند. این ارزیابی می تواند توسط سازمان آتش نشانی و یا توسط مهندسان ناظر در خصوص مقاومت ساختمان انجام گیرد. ارزیابی ایمنی ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله میزان دوری ساختمان از گسل ها و همچنین تکنیک های ساخت و ساز را شامل میشود. برای سیل و طوفان نیز میزان دوری و نزدیکی ساختمان به سطح دریا و اصول ساخت آن ملاک می باشد.

HSE و موارد ایمنی ساختمان

HSE مخفف کلمات Health Safety Environment به معنای بهداشت ، ایمنی و محیط زیست می باشد. در واقع HSE شاخصه ی سلامت و ایمنی نیروی کار و محیط کار میباشد. نیروی کار در هر کشوری بزرگترین سرمایه آن کشور محسوب میشود که سلامت و ایمنی آن باید کاملا تضمین شود. بنابراین هدف نهائی از استاندارد سازی محیط کار ، ایمنی و سلامت کارگران می باشد که باید توسط کارفرمایان با در اختیار گذاشتن تجهیزات حفاظت فردی برای هر کارگر اجرا شود. در حال حاضر اداره بهداشت حرفه ای مسئولیت حفظ و ارتقاء سلامت و بهداشت نیروی کار را بر عهده دارد. اگر بخواهیم سه مولفه ی HSE را جداگانه تعریف کنیم به شرح زیر می باشد:

  • بهداشت (Health) : بهداشت محیط کار شامل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ، و بهداشت حرفه ای شامل معاینات پزشکی در بدو استخدام و معاینات دوره ای و کمک های اولیه.
  • ایمنی (Safety) : ایمنی شامل تمام تجهیزات حفاظت فردی و وسایل اطفاء حریق ، ایمنی بالابرها ، محصور سازی داخلی و اطراف ، ایمنی کار در ارتفاع و کاهش خطر سقوط ، ایمن کار با ماشین الات سنگین ، ایمنی برق ، علائم هشدار دهنده ، ایمنی کار در فضاهای بسته مانند تونل و سایر موارد.
  • محیط زیست (Environment) : محیط ریست شامل آلودگی های مربوط به آب و خاک و هوا می باشد. در پروژه های مختلف آلاینده ها میتوانند متفاوت باشند.

مهمترین وظایف مهندس HSE

موارد ایمنی ساختمان سال 1402
موارد ایمنی ساختمان سال 1402

موارد ایمنی ساختمان سال 1402 | پیشرفت و توسعه در پروژه های عمرانی زمانی ارزشمند است که مخاطرات جانی و مالی نداشته باشد. در همین راستا اموزش دیدن مهندسان HSE که وظیفه دارند در زمینه ایمنی و بهداشت کارگران مسئولیت خطیری را عهده دار شوند بسیار مهم می باشد. مهندس اچ اس ای باید با شناسائی عوامل خطر و برطرف کردن آنها در حفظ سلامتی و ایمنی کارگران بکوشد. و در صورت رعایت نشدن مولفه های ایمنی  ، بهداشت و محیط زیست کار را متوقف کند و تا برطرف نشدن عوامل خطر مجوز شروع کار را صادر نکند. از مهمترین وظایف مهندسین HSE میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    • بازرسی فنی محیط کار
    • تشکیل پرونده پزشکی پرسنل و بررسی وضعیت سلامت آنها
    • بررسی وسایل ایمنی فردی مانند کلاه و کفش و لباس کار مناسب و غیره و اموزش چگونگی استفاده از انها
    • بررسی و ارزیابی عوامل زیان اور و خطرآفرین فیزیکی یا شیمیائی
    • پیشگیری از حوادث و بیماری های مربوط به هر شغل
    • ثبت حوادث و گزارش انها
    • ارائه روش های بهینه کار در کارگاه ها
    •  نظارت بر کارت بهداشت پرسنل

کلام پایانی

اگر بخواهیم در یک کلام بگوئیم که وضعیت HSE و اصول ایمنی در ساختمان ها و پروژه های در حال حاضر چگونه است باید بگوئیم وضعیت مناسبی ندارد. هم اکنون به علت وضعیت نا مناسب اقتصادی و فقر فرهنگی که در جامعه ما حاکم است مسائل ایمنی و بهداشت در اولویت قرار نمی گیرد. متاسفانه بسیاری از افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کنند فاقد صلاحیت بوده و بیشتر به فکر سودکردن و کاهش دادن هزینه ها هستند و مسائل کیفی و ایمنی کار تحت الشعاع قرار میگیرد.

حوادثی که سالیانه در محیط کار گریبان گیر کارگران میشود و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه می اورد نشان از بی توجهی به مسائل ایمنی و بهداشت کاری است. اگر کارفرمایان به وظایف خود در قبال کارگران آشنا شوند و بدانند که تامین ایمنی کارگر و کارگاه به عهده ی انهاست یقینا شاهد حوادث دلخراش در حین کار نخواهیم شد.

از طرفی کارگران مشغول در زمینه های مختلف کاری از بسیاری از آموزش های ایمنی بی بهره اند. موقتی بودن کارها و عدم تعامل بین کارگر و کارفرما در بروز بسیاری از حوادث تاثیر گذار است.

ابزار اردستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان ابزارالات و تجهیزات ساختمانی و صنعتی واقع در اصفهان است. فروشگاه ما یکی از مطرح ترین فروشندگان تجهیزاتی چون الکترود میکا ، الکترود آما و سنگ کاربید است. شما میتوانید برای خرید هر نوع ابزار مورد نیاز خود هم به صورت حضوری و هم آنلاین از فروشگاه ما با اطمینان خاطر خرید کنید.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *