موتور براشلس چیست

موتور براشلس چیست

موتور براشلس چیست ؟

موتور براشلس چیست | یکی از اجرای اصلی و مهم در ابزارآلات برقی و شارژی موتور است. به وسیله جریان برق ،موتور انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل میکند. براشلس به یکی از نمونه ها موتور ابزارآلات گفته میشود که در حال حاضر در ساخت بسیاری از وسیله های الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر به دنبال این هستید که بدانید موتور براشلس جیست، چه کاربرد هایی دارد و تفاوتش با موتور های عمولی یا ذغالی چیست، با ابزار اردستان همراه باشید تا به پاسخ سوالات شما عزیزان و دیگر مطالب مفید درباره این نوع موتور بپردازیم.

موتور براشلس

موتور براشلس چیست |این نوع از موتور های ابزارآلات  که به موتور های بدون ذغال هم شناخته میشوند، از جمله موتور های با بهره وری بالا است که در ساختار انها از جاروبک استفاده نمیشود. بلکه با استفاده از آهن ربا انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل میکند. به دلیل بالا بودن گشتاور و سرعت این موتور ها راندمان کاری به بیشترین حد خود میرسد. موتور براشلس انواع مختلفی دارد و ساختمان متفاوت نبست به موتور معمولی یا براش دارد که از جمله مهم ترین تفاوت میتوان به سرعت عملیاتی آن اشاره نمود.

تاریخچه موتور براشلس

<yoastmark class=

از موتور ها براش تا دهه 80 میلادی استفاده میشد. فارادی ف یک دانشمند انگلیسی با انجام ازمایشاتی اثبات کرد که سیمی که جرین الکتریکی دارد میتواند در اطراف خود میدان مغناطیسی دایره ای به وجود بیاورد. پس از او دانشمندان دیگر ازمایشات مختلفی را مبنی بر این موضوع انجام دادند. در نهایت با توسعه و پیشرفت نتایج آزمایشات موفق به ساخت و استفاده از موتور بدون جاروبک یا براشلس شدند. امروزه در اکثر وسایل موتوری مورد استفاده در صنایع و  ابزارآلات از موتور براشلس استفاده میشود.

انواع موتور براش لس

موتور براشلس چیست |همانطور که گفتیم ، موتور های براش لس دارای انواع و مدل های مختلفی هستند. این مدل ها با توجه و متناسب با نوع مقاومت، گشتاور، استفاده از تعداد ملخ ها، نحوه چرخش و سرعت در انواع وسای الکتریکی مورد استفاده قرار میگرند. همه مدل های موتور براش لس از لحاظ ظاهری و سیم پیچی با یکدیگر متفاوت هستند.

در واقع موتور براشلس به دو نوع (outrunner) و (Inrunner) تقسیم میشود. در یکی از انها آهن ربا نقش روتور و در دیگری نقش استاتور را داردو نوع عملکرد این دو نوع موتور براشلس کاما با یکدیگر متفاوت است. با توجه به تفاوت های این دو و با یکدگر برتری دادن یه یکی ز آنها قطعی نیست چرا که هر یک مناسب با یک وسیله و کاربری مخصوص ساخته شده است.

کاربرد موتور براشلس

موتور های براشلس قابلیت کنترل پذیری بالایی دارند. تغییری کوچک د برنامه کنترل آنها ، میتواند سبب جهشی بزرگ در سرعت سیستم شود. از این رو این نوع موتور مناسب استفاده در انواع قطعات الکتریکی است.

حال که دانستید متور براشلس چیست و چه انواعی دارد ، بهتر است به موراد کاربرد موتور براشلس در لوام الکتونیکی بپردازیم. برخی ار کاربرد های موتور براشلس به شرح زیر است:

  • لوازم ورزشی
  • لوازم برقی مانند سشوار و مخلوط کن
  • مولتی روتر
  • صنایع هوافضا
  • موتور های خطی
  • ماشین کنترلی
  • جرو برقی
  • لباس شویی
  • تهویه هوا

مزایای موتور براشلس

موتور های براشلس به دلیلی نداشتن جاروبک در ساختارشان درارای ویژگی های مثب و مزایای فراوانی هستند و هین امر موجب کاربرد و استفاده فراوان از آن در صنعت امروزی شده است.  در ادامه به مهم ترین مزایای موتور براشلس به صورت خلاصه و تیتروار اشاره می کنیم.

  • بهره وری بالا
  • ماندگاری طولانی
  • گشتاور بالا
  • بهبود عملکرد و کارایی موتور
  • تولید حداقل گرما
  • جلوگیری از سایش قطعات دستگاه
  • افزایش طول عمر باتری
  • سرعت بالا

معایب موتور براشلس

با وجود مزایای بسیار موتور براش لس معایب این محصول بسیار ناچیز هستند و حتی به چشم نمی آیند. اما هر محصولی در کنار دارا بودن قابلیت های ویژه و مزیت های بسیار خود معایبی نیز دارد، و موتور براشلس از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به چند مورد از این معایب اشاره می کنیم.

  1. هزینه اولیه بالا : موتورهای براشلس دارای مجموعه پیشرفته‌ای از آهنرباهای الکتریکی هستند. استفاده از آهنرباهای الکتریکی به معنای به کارگیری سیم‌پیچ‌های بیشتر است. این سیم‌پیچ‌ها از اجزای بسیار گران‌قیمت یک موتور هستند.
  2. نیاز به قطعه مکمل مانند درایو

درایو موتور براشلس

به مدار الکترونیکی که سرعت موتور را کنترل و تنظیم میکند درایو براشلس میگویند. علاوه بر کنتذل کردن قابلیت معکوس کردن جهت چرخش و حرکت موتور را نیز دارد. ترمز مکانیکی از جمله کار های دیگری است که این قطعه از موتور براشلس انجام می دهد.

چرا موتور براشلس را انتخاب کنیم؟

موتور های براشلس بر خلاف جثه کوچک و وزن کم ، در مقایسه با موتور های براش بازدهی بیشتری دارندو قابل اطمینان تر هستند. خوب است بدانید که بازدهی موتور براشلس چیزی بین 85 تا 90 درصد است، در صورتی که همین نرخ برای موتور براش بین 75 تا 80 درصد تخمین زده میشود. به طور کلی بهره وری بیشتر سک موتور به معنای استفاده مقدار بیشتری از انرژی و تبدیل شدن کامل انرژی به نیروی چرخشی ، د نتیجه انرزی کمتری در قالب گرما از دست رفته است.

اجزای ساختمان موتور براشلس

<yoastmark class=

موتور براشلس چیست | اجزای تشکیل دهنده و یا به عبارتی دیگر ساختمان موتور براش لس ، قسمت هایی هستند که با هماهنگی کلی باعث دوران موتور میشوند و در تبدیل انرژی الکتریکی  به مکانیکی بیشترین گشتاور و هره وری را به وجود میآورد. اجزای به کار برده شده در سیستم موتور براشلس به شرح زیر است:

  • استاتور: بخش ثابت و بدون حرکت موتور است که آرمیچر درون آن قرار می گیرد.
  • سیم‌پیچ‌ها: سیم پیچ ها باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی می شوند.
  • اتصالات: انرژی مورد نیاز را از طریق کنترلر به سیم‌پیچ‌ها می‌رسانند.
  • یاتاقان‌ها: باعث می شوند که اصطکاک به حداقل و یا صفر برسد که در نتیجه باعث بالا رفتن گشتاور می شود.
  • آهنرباها: آهن ربا میدان مغناطیسی را برای جذب و دفع سیم پیچ ها مهیا می کند.
  • محور: پس از تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی ،محور ها  انرژی مکانیکی برای کارکرد موتور را انتقال می دهند.

نحوه عملکرد موتور براشلس

در موتور های معمولی یا براش، برای انتقال جریان الکتریکی به سیک پیچ ها، از جاروبک و کموتاتور استفاده میشود. اما موتور براشلی جاروبک ندارد و انتقال جریان الکتریکی به سیم پیچ ها از روش های دیگری صورت میگیرد. در واقع بر خلاف نوع معمولی ، سیم پیچی ها بر روی استاتور قرار دارند نه روتورها. شایان به ذکر است که روتورها ی آن آهنربایی هستند و در نتیجه سبب میشود تا جریان الکتریکی به صورت دائم در موتور جریان داشته باشد. نیازی به انتقال جیان الکتریکی جهت فراهم کردن جریان مغناطیسی در موتور های براش لس نیست.

مشخصات فنی موتور براشلس

موتور براشلس چیست |موتور براشلس دارای مشخصات فنی است که در کل در کارکرد آن تاثیر گذار است. در زیر به این مشخصات اشاره می کنیم.

  • استاتور: بخش ثابت و بدون تحرک موتور است. آرمیچر درون ان قرار میگیرد. خود ساتاتور دارای دو بخش طول و قطر است که مشخصات فنی آن مربوط به درون و نحوه قرارگیریآرمیچر است.
  • ابعاد موتور: ابعاد موتور براشلس شامل قطر خارجی و طول پوسته می باشد.
  • وزن: وزن موتور از جمله مشخصات فنی است که با توجه به نوع آن دارای طراحی های متفاوت است.
  • جریان ایده آل: به مقدار جریانی که موتور در ولتاژ و شرایط بی باری مصرف می کند جریان ایده آل موتور گفته می شود.

گشتاور موتور براشلس

به طور کلی گشتاور موتور های براشلس نسبت به موتور ها با جاروبک بسیار بالاتر است. اما گشتاور موتور براشلس با توجه به نوع موتور آنها متفاوت است. به عنوان مثال در موتور بدون جاروبک از نوع inrunne گشتاور پایین تر است و در نوع outrunner  گشتاور بالا است. در گشتاور پایین دور و راندمان بالا است  ولی در گشتاور بالا دور و راندمان پایین است.

چرا موتور براشلس سه سیم دارد؟

<yoastmark class=

موتور های براشلس درست بر خلاف موتور های براش دار دارای سه سیم هستند. سیم وسط در این موتو فیدبک نام دارد. علت استفاده از سه سیم در موتور های بدون جاروبک این است که این سیم وسط موجب میشود تا با تغییر جای دو سیم دیگر چرخش موتور براشلس برعکس شود.

موتور براش چیست ؟

تا به اینجای این مطلب نام موتور براش زیاد اورده شد. موتور براش یا با جاروبک چیست؟ چه تفاوت هایی با موتور براشلس دارد؟

موتور براش از سری موتور های الکتریکی دی سی به حساب می آید. به این نوع موتور، از انجایی که ساختار ساده ای دارد موتور معمولی نیز گفته میشود. موتور براش از ارمیچر ، قسمت ثابت و برس تشکیل شده است. کلمه لاتین brush به دو صورت براش و برس بیان میشود ، که به معنای این است که د ساختمان و اجرای تشکیل دهنده موتور های معمولی براش ها و ذغال هایی تعبیه شده اند که باعث انتقال  جریان الکتریکی به کلکتور میشوند. در پس انجام این انتقال آرمیچر موتور شروع به چرخش میکند و انرژی مورد نیاز برای حرکت دستگاه تامین میشود.

تفاوت موتور براشلس و معمولی

<yoastmark class=

موتور های بدون جاروبک یا براشلس نسبت به موتورهای براش از طراحی و ساختار مدرن تری برخوردار هستند. بهره وری بیشتری با توجه به ساختار درونی و عملکرد اجزای آن دارد. سرعت عملیاتی موتور های براش در مقایسه با براشلس بسیار کمتر است و نیازمند به کلکتور هستند درست برخلاف موتور های براشلس. عدم وجود کموتاتور موجب این می شود که قطب میان میدان مغناطیسی به وسیله آمپلی فایر جابجا شود و دستگاه تعویض نیز باعث فعال شدن آمپلی فایر می شود.

سیم پیچی موتور براشلس بر روی استاتور است اما در موتور های معمولی بر روی روتور قرار دارند. از دیگر تفاوت های میان موتور معمولی و موتور بدون جاروبک، این نکته است که در موتور براش لس هیچ اصطکاکی به وجود نمی آید و همین موضوع باعث می شود حرارتی نیز در موتور به وجود نیاید و در نتیجه باعث بالا رفتن بهره وری موتور می شود.

موتور براشلس بهتر است یا معمولی ؟

برای انتخاب میان موتور های راش و براشلس نباید تنها به بهره وری و گشتاور این دو موتور توجه کرد. موارد دیگری چون کنترل آسان ، قیمت و طول عمر در انتخاب نیز حائز اهمیت هستند.

به طور حتم موتور های براشلس گران قیمت تر هستند و این مسئله به دلیل کنترل پیچیده و استفاده از سیستم کنترل سرعت ESC است. بر خلاف قیمت بیشتر ، با توجه به طول عمر بیشتر موتور های براشلس در طولانی مدت قیمت تمام شده کمتری نسبت به موتور های براش دارند چون نیاز تعویض و تعمیر در آنها کمتر است. موتور های بدون جاروبک جریان و چرخش خود را از یک آهن ربا میگیرد و به سب همین موضوع سبب افزایش بهره وری و سرعت بالاتر موتور های براشلس در تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی میشود.

با توجه به سبک وزن بودن و مدرن تر بودن موتور های براشلس و دیگر مزیت های آن میتوان گفت مدل های بدوت جاروبک نسبت به موتور های براش برتری دارند.

قوی ترین موتور براشلس

عوامل های متعددی در پاسخ به این سوال مهم و تاثیر گذار هستند. یکی از مهم ترین عوامل در تشخیص بهتری موتور براشلس باید به طول بدنه آن اشاره کرد. هر چه طول بدنه موتور براشلس بزرگتر باشد، قدرت بیشتری دارد و اینکه گشتاور نامی ایجاد شده باید بیشترین حد و در بالاترین سطح باشد. یکی دیگر از موارد مهم توان موتور انتخابی است. هر چه توان موتور بیشتر باشد نیرو و قدرت بیشتری در اختیار دستگاه مورد استفاده قرار میدهد. نوع موتور یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است، با توجه به تجبه و بررسی های صورت گرفته بر روی موتور های براشلس  نوع موتور استفاده شده اگر از نوع DC باشد دستگاه قوی تر بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

همچنین بخوانید : مراحل دریافت گواهی ایمنی  HSE

دریل شارژی براشلس

<yoastmark class=

 موتور دریل شارژی براشلس با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و ساختار های مدرن ساخته شده است. موتور های براشلس به کار رفته در این دریل های شارژی مدرن بدون ذغال هستند و به ذغال دارای آهن ربا میباشند. وجود آهن ربا موجب افزایش بهره وری موتور بدون جاروبک میشود همچنین انرژی الکتریکی را به مکانیکی تبدیل میکند. راندمان کاری عالی دریل با موتور براشلس به دلیلی بالا بودن گشتاور موتور زبان زد است.

آرمیچر در مکانیزم کار دریل براشلس وجود ندارد و در واقع روتور نقش ارمیچر را ایفا میکند. روتور درون استاتور قرار دارد و در واقع استاتور نقش بالشتک را نیز دارد. در موتور های دریل براشلس انرزی چرخش توسط اهن ربا به وجود می اید و چرخش به وجود آمده توسط روتور به سه نظام منتقل میشود و در نهایت موجب چرخش مته میگردد.

مزایای دریل براشلس

در بیشتر ابزار های شارزی امروزی ار موتور براشلس استفاده میشود. از آنجا که در ساختار داخلی موتور براشلس از آهن ربا استفاده شده است، این موتور مزیت های زیادی با خود به همراه دارد. این مزیت ها سبب عملکرد بهتر و گشتاور بالا به هنگام کار شده اند. در ادامه به صورت تیتروار مهم ترین مزیت های موتور دریل براشلس را معرفی می کنیم.

  • بهره وری بالا
  • ماندگاری طولانی
  • گشتاور بالا
  • بهبود عملکرد و کارایی موتور
  • تولید حداقل گرما
  • جلوگیری از سایش قطعات دستگاه
  • افزایش طول عمر باتری
  • سرعت بالا

 

تفاوت موتور دریل براشلس و براش

سوال اصلی این است که چه تفاوتی میان این دو موتور است و چگونه می توانیم تفاوت های میان آنها را تشخیص دهیم. در پاسخ به این سوال باید اینگونه گفت که هر دو آنها در عملکرد داخلی یکسان بوده و شبیه به هم هستند اما موتور براشلس به نسبت موتور معمولی دارای یک ساختار مدرن و پیشرفته تری است.

موتور براشلس این قابلیت مهم را دارد که در تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی دارای بهره وری بیشتری باشد. موتور براشلس یا همان بدون جاروبک دارای سرعت عملیاتی بالایی است و میزان انرژی که به وجود می آورد به نسبت موتور های معمولی بیشتر است. در سیستم داخلی آنها ذغال حذف شده است و به جای ذغال از آهن ربا استفاده می شود. آهن ربای استفاده شده در موتور این دریل ها موجب به وجود آمدن میدان مغناطیسی شده و فرایند چرخش را به وجود می آورند.

سخن پایانی

امیدواریم مقاله موتور براشلس چیست و چونگی کارکرد آن اطلاعات مفیدی را در رابطه با موتور ها و دریل های براشلس در اختیار شما عزیزان گذاشته باشد. به صورت خلاصه :

موتور براشلس از جمله موتور هایی است که بخاطر عدم وجود جاروبک و دارا بودن بیشترین گشتاور و سرعت بالا در وسایل و لوازم الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد و با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی بیشترین تاثیر را در کارکرد دارد. آروا در حال حاضر پیچ گوشتی، فرز، دریل، بتن کن و گردبر شارژی خود را با موتور براش لس به بازار عرضه می کند و در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید می توانید با همکاران ما در ابزار اردستان تماس حاصل فرمایید.

ابزار اردستان یکی از بزرگترن و معتبر ترین ابزار فروشی های اصفهان به شمار میرود. علاوه بر تولید ابزارالات و تجهیزات صنعتی به فروش با کییت تین محصولات در سراسر کشور مشغول است. ابزار اردستان یکی از نمایندگی های دو برند مطرح رونیکس و آروا میباشد و به خدمت رسانی به شما عزیزان مفتخر است.

ابزار اردستان به ارائه محصولاتی چون:

 

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *