تفاوت کپسول پودری و CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2 | آتش سوزی از جمله حوادث ناگوار و مکرر در پیرامون محیط زندگی و کار افراد است. وجود و آشنایی با برخی از ابزار های ایمنی میتواند جان و مال شمارا تا حد زیادی از خطر حفظ نماید. از جمله ابزار های مورد نیاز و ضروری برای اطفاء حریق ، کپسول آتش نشانی می باشد. کپسول آتش نشانی از جمله تجهیزات آتش نشانی است که خرید و وجود آن در محل کار و ساختمان زندگی امری بسیار واجب و ضروری است. علاوه بر نیاز به وجود ابزار مهارت لازم برای استفاده از کپسول های اتش نشانی بسیار مهم است چرا که اگر شناخت و نحوه کار با آن را نداشته باشید نه تنها به جلوگیری از خسارت کمکی نمی شود بلکه موجب اسیب بیشتر نیز میشود. در این مقاله سعی داریم به شناخت انواع کپسول های آتش نشانی و تفاوت کپوسل پودری و CO2 بپردازیم.

بررسی انواع کپسول های آتش نشانی

تفاوت کپسول پودری و CO2
تفاوت کپسول پودری و CO2

کپسول آتش نشانی مخزنی استوانه ای شکل است که با مواد مخصوصی تحت فشار پر شده است و به هنگام آتش سوزی به منظور مهار کردن آتش و جلوگیری از گسترش آن به کمک افراد می آید. کپسول های اتش نشانی انواع مختلفی دارد و هر یک از آنها از مواد متفاوت تشکیل شده است. هر یک از کپسول های آتش نشانی در مواقع مخصوص کاربرد دارند و کاربردشان وابسته به ماهیت آتش می باشد.

کپسول های آتش نشانی باید متناسب با نوع خود در مکان مناسبی قرار گیرند در غیر اینصورت ممکن است کمکی در مهار آتش نکند. کپسول آتش نشانی با توجه به کلاس های آتش در انواع مختلفی طراحی می شوند به طوری که به راحتی بتوانند کلاس های مختلف آتش را بر اساس میزان خطر آنها مهار کنند. انواع  کلاس های آتش عبارتند از:

  • کلاس A: به آتشی که مواد احتراق آن کاغذ، چوب، پارچه و مواد قابل اشتعال دیگر باشد کلاس A گفته می شود.
  • کلاس B: آتشی است که از مایعاتی مثل رنگ و بنزین ناشی می شود.
  • کلاس C: به آتشی گفته می شود که از گازهای چون بوتان، متان و یا هیدروژن ناشی می شود.
  • کلاس D: آتشی است که از فلزات ناشی می شود مثل پتاسیم، منیزیم و آلومینیوم.
  • کلاس F: از دسته آتش هایی است که از روغن پخت و پز ناشی می شود.

نوع دیگری هم داریم که آن را آتش سوزی برق می نامیم که آتش سوزی های الکتریکی از این دسته اند.

کپسول های آتش نشانی از نظر سوخت مصرفی

    • کف
    • پودر خشک
    • آب، CO2
    • مواد شیمیایی رطوبت دار

کپسول آتش نشانی پودری

تفاوت کپسول پودری و CO2
تفاوت کپسول پودری و CO2

به انواع کپسول های پودری استاندارد، که با برچسب های آبی قابل شناسایی هستند ، خاموش کننده های ABC هم گفته میشود. علت این نام گذاری کابرد کپسول های پودری در مهار کردن آتش سوزی های کلاس A ، B و C است. پدر خاموش کننده اتش نشانی می تواند به راحتی استنشاق شود و تمیز کردن پسماند آن بسیار دشوار است ، به همین علت استفاده از این نوع کپسول های آتش نشانی در فضاهای بسته توصیه نمی شود.

از کپسول های پودر ABC  میتوان به منظور خاموشی برخی آتش سوزی های الکتریکی و کلاس D نیز استفاده کرد. برخی از خاموش کننده های پودر خشک مخصوص در خاموشی فلزات قابل اشتعال مورد استفاده قرار میگیرند.

ویژگی های کپسول پودری

کپسول های پودری که به نوعی میتوان گفت پرکاربردترینخاموش کننده در منازل و محیط کار هستند ، مطابق با استاندارد ها معمولا بدنه فلزی دارند. این فلز ها با توجه به روش ساخت بر اساس استاندارد ها در برابر زنگ زدگی و دیگر موارد مشابه ماوم هستند. قابلیت تحمل 2 برابر فشار آزمون را دارا هستند. بر روی بدنه کپسول دیگر اجزای آن مثل دستگیره ، پایه و نازل و.. تعبیه شده است. معمولا بر روی بدنه برچسب هایی وجود دارد که اطلاعاتی چون نام کارخانه تولیدی، سال تولید ، نوع کپسول و جزئیات آن درج شده است.

خاموش کننده های پودری در وزن های مختلفی در ایران تولید و عرضه میشوند ،  که با واحد کیلوگرم عبارتند از: ا، 2، 3، 4، 6، 12، 25 و 50 . وزن 6 کیلو گرمی به دلیل استفاده راحتتر پر کاربرد تر و پر فروش تر از وزن های  دیگر می باشد.

کاربرد کپسول پودری

کپسول های اطفا حریق پودری به طور کلی با حذف اکسیژن از مثلث آتش و قطع واکنش های شیمیایی در حال وقوع موجب خاموشی آتش میشوند. از این نوع کپسول های اتش نشانی میتوان در آتش سوزی های مواد جامد ، مایعات قابل اشتعال و آتش سوزی الکتریکی استفاده کرد.

باید توجه داشت که کپسول های پودری از خود باقی مانده به جای میگذارند و مناسب لوازم الکتریکی حساس نیستند. خاموش کننده های پودری بیشتر مناسب مکان هایی که جوشکاری و برش شعله انجام میشود هستند. در محیط های گاراژ، محوطه هایی با اتاق دیگ بخار بزرگ و همچنین خاموشی فلزات قابل احتراق کاربرد دارند.

 این نوع کپسول برای موارد زیر کاربرد دارد:

    • مشاغلي كه از گازهاي قابل اشتعال براي فرآيندهاي شيميايي استفاده مي كنند
    • محوطه های جوشکاری و برشکاری با شعله
    • محوطه پمپ بنزین
    • کارخانه های توزیع کننده گاز مایع (LPG)
    • محوطه هایی با اتاق های بزرگ تجاری دیگ بخار
    • مواد آلی مانند: کاغذ و مقوا، پارچه و منسوجات، چوب و زغال سنگ.
    • مایعات با پتانسیل شعله ور شدن مانند رنگ و بنزین
    • گازهای قابل اشتعال مانند گاز مایع (LPG) و استیلن
    • آتش سوزی شامل تجهیزات الکتریکی تا 1000 ولت
    • از خاموش كننده هاي پودر خشك مخصوص فقط در فلزات قابل اشتعال مانند تيتانيوم و منيزيم استفاده مي شود.

عملکرد کپسول پودری

این نوع از کپسول های اتش نشانی با تشکیل سدی بین سوهت و منبع اکسیژن موجب خفگی آتش میشود. به منظور استفاده از کپسول های پودری باید ابتدا ضامن کپسول را بکشید و اهرم دستگیره را فشار دهید. با انجام این کار یک میله ، شیر فنری را به پایین فشار می دهد و مسیر خروجی کپسول را باز می کند. گاز فشرده ای که در کپسول قرار دارد آزاد میشود. و سپس با شدت بالا از لوله خروجی ، خارج میشود.

سعی کنید قبل از شروع کار با کپسول های آتش نشانی، بر روی محل آتش سوزی هدف گیری کنید. تا هنگام اطفا حریق ، محتویات کپسول بر روی محیط در حال اتش سوزی پخش شود.

ممنوعیت استفاده از کپسول پودری

    • آتش سوزی روغن پخت و پز
    • آتش سوزی شامل تجهیزات الکتریکی بیش از 1000 ولت
    • در فضاهای بسته، مانند دفاتر یا املاک مسکونی

مراحل دریافت گواهی ایمنی  HSE

مزایای کپسول آتش نشانی پودری

استفاده از کپسول های آتش نشانی پودری با مزایای بسیاری همراه است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم :

  • سرعت بالا در خاموشی حریق: اگر پودر موجود در کپسول به درستی و با میزان مورد نیاز اعمال شود، سرعت بسیار زیادی در مهار اتش دارد.
  • نارسانایی الکتریکی: از کپسول های پودر خشک میتوان با خیالی اسوده در موقعی که مشخصا یا به طور مشکوک مرتبط با تجهیزات الکتریکی هتسند، استفاده نمود.
  • مهار  سوخت های قابل اشتعال: پودر خشک به خاطر عملکرد اطفای حریق آن، اگر با اسپری فوم استفاده شود، می‌تواند در آتش‌سوزی‌های سوخت بسیار موثر باشد.
  • فاقد شوک حرارتی: از آنجا که استفاده از پودر کپسول های آتش نشانی بر روی فلزات موجب شوک حرارتی نمی شود ، به شکل ویژه ای برای مقابله با حریق تجهیزات فلزی مناسب است و کاربرد دارد.
  • کاربرد گسترده: همانطور که ذکر شد خاموش کننده های پودری برای آتش های کلاس A B C کاربرد دارد.
  • طیف گشترده دمایی: از این نوع کپسول ها میتوان در دمای منفی 20 درجه تا مثبت 60 درجه سانتی گراد استفاده کرد.

آیا کپسول آتش نشانی پودری سمّی است؟

پودر موجود در کپسول های پودری آتش نشانی ABC غیر سمی هستند اما میتئواند باعث تحریک پوست شود. توجه داشته باشید بهتر است اطلاعات روی کپسول خاموش کننده را مطالعه کنید تا از این موضوع آگاه شوید.

 مواد شیمیایی مورد استفاده در خاموش‌کننده‌های پودری بسته به مدل و سازنده‌ی آن متفاوت است اما اگر محتوای مواد شیمیایی سمّی داشته باشند، هرگز مجوز استفاده‌ی خانگی نخواهند گرفت.

کپسول آتش نشانی CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2
تفاوت کپسول پودری و CO2

ظراحی کپسول های آتش نشانی ر به شکلی است که بدنه باریک تری در مقایسه با سایر خاموش کننده ها دارد و همیشه با نوار مشکی رنگ دور مخزن قابل تشخیص است. همچنین وجود نازل شیپور مانند کپسول های دی اکسید کربن از دیگر نشانه های بارز این محصول است. علاوه بر این ها میتوان با مطالعه بچسب توضیحات درج شده بر روی مخزن ، این نوع کپسول ها را شناسایی کرد.

خاموش کننده های CO2 عمدتا برای خطرات ناشی از آتش سوزی الکتریکی استفاده می شوند و معمولاً اصلی ترین نوع خاموش کننده آتش هستند که در اتاق های سرور کامپیوتر ارائه می شوند. آنها همچنین (آتش کلاس B )، مایعات قابل اشتعال، مانند رنگ و نفت را خاموش می کنند.

به منظور خرید کپسول های اتش نشانی به منظور استفاده در محیط کار یا خانه، و تهیه دیگر تجهیزات ایمنی آتش نشانی به سایت ابزار اردستان مراجعه کنید و همچنین از مشاوره رایگان استفاده کنید.

ویژگی های کپسول CO2

برای مهار آتش سوزی های ناشی از اشتعال لوازم الکتریکی، کپسول های آتش نشانی CO2   گزینه بسیار مناسبی هستند. این نوع  خاموش کننده ها معمولا در اتاق سرور کامپیوتر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. کپسول های CO2 مناسب آتش سوی های کلاس B  که شامل مایعات قابل اشتعال اند، هستند.

 همچنین در آشپزخانه ها، سایت های ساختمان، اتاق سرور، دفاتر، محوطه ها با تجهیزات الکتریکی از این کپسول ها استفاده می شود‌. همچنین در وسیله نقلیه کاری، این کپسول ها با وزن دو کیلوگرم قابل استفاده هستند.

برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی می توانید به سایت ابزار اردستان مراجعه و پس از مطالعه ویژگی های انواع مختلف کپسول از برندهای متفاوت، اقدام به خرید نمایید.

کاربرد کپسول CO2

    • آتش سوزی های ناشی از منبع سوخت مایعات قابل اشتعال : آتش سوزی های ناشی از منبع سوخت مایعات قابل اشتعال ، فقط با استفاده از کپسول های CO2  مهار و خاموش می شوند. مخازن رنگ، کارخانجات اسپری، بویلرها، مخازن نفتی، ماشین لباسشویی، مخازن مایعات شیمیایی و… از جمله مواردی هستند که منبع سوخت آنها مایع می باشد.
    • حریق ناشی از وسایل برقی : خاموشی آتش سوزی های ناشی از لوازم برقی یکی دیگر از موارد کاربر کپسول های CO2  است. زیرا دی اکسید کربن از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است و به منظور جلوگیری از بروز خطرات مختلف برقی مورد استفاده قرار میگیرد. وسایل برقی چون ژنراتورها، فیوزها، تاسیسات حرارتی، تابلو برق ها، ترانسفورماتورها، لوکوموتیوها و… توسط کپسول آتش نشانی co2 قابل اطفا هستند.
    • خاموشی آتش سوزی برق : حریق ناشی از برق بیشتر به علت سیم کشی نا مناسب ، سیم های پوسیده و اسیب دیده و ورود بیش از حد مجاز برق یا بار الکتریکی به وجود می اید. در این نوع آتش سوزی ها استفاده از آب و یا کپسول فوم ممنوع میباشد چرا که موجب انفجار و گسترش آتش در جریان برق و حتی برق گرفتگی میشوند. بنابراین یکی دیگر از کاربرد های خاموش کنده کربن دی اکسید در اطفا حریق ناشی از برق است.
    • خاموش کردن آتش نوع E : بیشترین کاربرد و استفاده از کپسول های اتش نشانی CO2  برای خاموش کردن اتش سوزی های نوع E است. آتش سوزی نوع E شامل تجهیزات الکتریکی مثل پنکه ، لوازم آزمایشگاهی و… است که بر اثر حرارت زیاد اتفا می افتد.

عملکرد کپسول CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2
تفاوت کپسول پودری و CO2

نحوه عملکرد این نوع کپسول ها در خاموشی اتش جا به جایی اکسیژن مورد نیاز آتش ، است. با کم شدنو نرسیدن اکسیژن به آتش ، اتش سوزی مهار میشود. کپسول های دی اکسید کربن برای گروه حریق های نوع C مناسب هستند و به منظور اطفای تجهیزات برقی و الکترونیکی استفاده می شوند.

    1. توجه نمایید که به دلیل خاصیت گاز داخل کپسول، در هنگام استفاده نباید دست خود را به انتهای کپسول بگیرید، زیرا باعث سوختگی دست بر اثر دمای زیر صفر می شود.
    2. ابتدا خونسردی خودرا حفظ نمایید.
    3. شیپورک را محکم در دست بگیرید و یک پای خود را در پشت کپسول مهار کنید.
    4. توجه نمایید که موجب خفگی به هنگام کار با این کپسول نشوید.
    5. بصورت جاروبی و از بن حریق، عمل اطفا را انجام دهید.

ممنوعیت استفاده از کپسول CO2

 استفاده ازاین کپسول ها در آتش سوزی آشپزخانه و یا مواد قابل احتراق مثل کاغذ و منسوجات ممنوع است.

    •  استفاده در مواقع آتش سوزی ناشی از مواد شیمیای اکسیژن دار خطرناک مانند نیترات سلولز
    • خاموش کردن اتش فلزات راکتیو مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم، آلومینیوم و تیتانیوم
    • مهار آتش ناشی از واکنش هیدرید های فلزی
    • کنترل آتش سوزی از لاک پیروکسیلین، چرا که پیروکسیلین مانند نوعی پوشش ضخیم و خطرناک از لاک خشک عمل می کند.
    • آتش سوزی آشپزخانه
    • مواد قابل احتراق مانند کاغذ، چوب یا منسوجات
    • فلزات قابل اشتعال

مزایای کپسول آتش نشانی Co2

  1. گاز دی اکسید کربن نوعی ماده پایدار است که کیفیت خود را در واکنش های شیمیایی از دست نمی دهد.
  2. نوعی ماده غیر سمی، غیر خورنده و بدون خطر است که عایق الکتریکی نیز بوده و به راحتی در مجاورت برق مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. یکی از ارزانترین خاموش کننده های گازی بوده و برای انواع آتش سوزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. به صورت خشک است، مانع از آسیب به لوازم می شود و هیچ کثیفی یا رسوبی از خود برجای نمی گذارد.
  5. کاربردهای کپسول آتش نشانی co2 به گونه ای است که اغلب برای آتش سوزی های نوع A، B و C مورد استفاده قرار میگیرد و آتش را به صورت گسترده کنترل می کند. همچنین این گاز بر خلاف آب، از قابلیت نفوذ در ترک ها و شکاف ها نیز برخوردار می باشد.

 

بررسی تفاوت کپسول پودری و CO2

تفاوت کپسول پودری و CO2 | با توجه به نکات و مطالب مذکور در مورد کپسول پودری و co2 ، حاتما به خوبی متوجه تفاوت کاربرد و نحوه عملکرد هر کپسول با یکدیگر شدید.  به طور کلی با توجه به ویژگی ها و موارد کاربرد هر یک از آنها میتوان گفت که کپسول های اتش نشان پودری به طور غالب برای استفاده در محیط های از و کپسول های خاموش کننده co2 در فضاهای بسته کاربرد دارند.

 شایان به ذکر است که باید به این مسئله توجه ویژه نمود که هر کپسول کارایی منحصر به‌ فرد خود را دارد و به کار گیری آن‌ها به جای یکدیگر نه تنها موجب مهار آتش نمی‌شود؛ بلکه حوادث جانبی دیگری را نیز به وجود می‌آورد و خطرات دیگری را رقم خواهد زد. حال با توجه به این‌که به‌خوبی با تفاوت کپسول آتش‌نشانی پودری و co2 آشنا شدیم، این انتظار ایجاد می‌شود که در انتخاب کپسول آتش‌نشانی مناسب با محل کاربرد، دقت لازم را داشته باشید تا با یک انتخاب درست و مناسب بتوان تا حد امکان از وقوع آسیب‌ها و صدمات ناشی از آتش‌سوزی‌ها جلوگیری به عمل آورد.

 

دیگر خدمات ما

ابزاراردستان از بزرگترین تولیدی ها و فروشنده ابزارالات و تجهیزات صنعتی است. و سعی دارد بهترین ابزار های کاربردی و مورد نیاز شمارا با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت به شما ارائه دهد. شما میتوانید به منظور خرید و بهره مندی از مشاوره رایگان خرید با همکاران ما در ابزار اردستان در ارتباط باشید. برخی از برترین محصولات موجود با بهترین قیمت بازار در ابزار اردستان به شرح زیر است.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *