نحوه کار با کپسول آتش نشانی

نحوه کار با کپسول آتش نشانی

نحوه کار با کپسول آتش نشانی

نحوه کار با کپسول آتش نشانی یکی از ضروری ترین مواردی که هر فرد نیاز دارد بیاموزد تا بتواند در هنگام حریق در حد توان خود اطفاء حریق کند میباشد. به هنگام حریق اولین نکته کلیدی حفظ خونسردی و بررسی موقعیت است. پس از بررسی و شناسایی موادی که موجب حیق شده است میتوان از کپسول متناسب با موقعیت استفاده کرد.

وجود کپسول اتش نشانی در تمامی خانه ها از موارد الزامی است. در صورت بروز اتش در خانه تا رسیدن آتشنشانان امنیت جان شما و خانه وابسته به مهارت شما در استفاده از کپسول اتش نشانی است. در این مطلب سعی داریم شما را با انواع کپسول های آتش نشانی و حریق ها ، همچنین نحوه استفاده از کپسول های اتش نشانی اشنا کنیم.

توجه داشته باشید که یادگیری مسائل این چنینی موجب حفظ جان شما و خانوادتان میشود. پس در یادگیری آن کوتاهی نکنید.

چه موقع از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟

اگرچه کپسول های آتش نشانی میتوانند از بروز حوادث بزرگ و ناگوار جلوگیری کنند اما در برخی موارد در صورت عدم دانایی در نحوه استفاده و حتی زمان استفاده موجب بدتر شدن شرایط نیز میشوند. پس چیزی که بسیار اهمیت دارد ابتدا شناخت کپسول، نحوه کار با ان و سپس شناخت موقعیت های لازم برای استفاده از این کپسول ها است. کپسول آتش نشانی از تجهیزات مهم برای کنترل اتش های کوچک و جلوگیری از گسترش بیشتر آن است.

نکات قابل توجه

    • در صورت کوچک و قابل مهار بودن آتش اقدام به استفاده کنید. در غیر این صورت به صرعت محیط را ترک کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.
    • قبل از اقدام به استفاده حتما یک راه فرار روشن در نظر بگیرید و مطمئن شوید پشت شما به سمت خروجی است.
    • توجه داشته باشید که کپسول های اتش نشانی مناسب اتش سوزی های بزرگ و در حال گسترش نیستند. پس از تلاش ببرای محار کردن انها بپرهیزید و تنها محیط را ترک کنید.
    • اگر در حین یا پس از استفادهآتش خاموش نشد یا شروع به رشد کرد ، منطقه را تخلیه و با آتش نشانی تماس حاصل فرمایید.
    • نوع آتش را شناسایی کنید و مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مناسب دارید. استفاده از نوع نامناسب خاموش کننده می تواند آتش را بدتر کند.
    • مخفف PASS را به خاطر بسپارید: پین را بکشید، پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و از یک طرف به طرف دیگر جارو بکشید.

توجه داشته باشید که پیش از استفاده از کپسول آتش نشانی به دیگر افراد در ساختمان هشدار آتش سوزی را بدهید. همچنین در هر صورت با آتش نشانی تماس بگیرید تا در صورت بروز هر گونه اتفاق ناگوار فردی اسیب جدی نبیند. و مواردی چون مسمویت با دود سمی و راه خروج را در نظر بگیرید. اما حتی اگر درباره یکی از موارد ذکر شده مطمئن نیستید به دیگران هشدار دهید محیط را تخلیه کنید و با شماره 125 تماس حاصل کنید.

انواع کپسول آتشنشانی

<yoastmark class=

کپسول های آتش نشانی با توجه به نوع کاربرد و هدف به کلاس های متفاوتی تقسیم میشوند. از انواع کپسول ها میتوان به کپسول حاوی آب ، حاوی فوم و پودر خشک اشاره کرد. کلاس هاس درج شده بر روی کپسول های آتش نشانی نشان دهنده نوع کاربرد آنهاست. و نشان میدهد چه نوع آتشی با این کپسول آتش نشانی قابل اطفا است. کلاس های کپسول های اتش نشانی به شرح زیر است.

  • کلاس نوع A : مناسب جامدات مانند  کاغذ، چوب، و غیره پلاستیکی است.
  • کلاس نوع B : مناسب مایعات قابل اشتعال مانند پارافین، بنزین، نفت و غیره است.
  • کلاس نوع C : مناسب گازهای قابل اشتعال مانند پروپان، بوتان، متان و غیره است.
  • کلاس نوع D : مناسب فلزات مانند آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و غیره است.
  • کلاس نوع K : مناسب آتش سوزی مربوط به دستگاه های الکتریکی است.
  • کلاس نوع ABC : مناسب روغن پخت و پز و FAT و غیره است.

اگر به برچسب های درج شده بر روی کپسول های آتش نشانی توجه کنید ، اطلاعات کامل از جمله کلاس و نوع کپسول را مشاهده میکنید. کپسول های که بشتر در ساختمان ها و خانه ها مشاهده میشوند چند منظوره هستند و برای کلاس های A و B وC قابل استفاده است.

همچنین در نحوه کار با کپسول آتش نشانی دقت کنید که آن ها متناسب با سایز آتش سوزی رتبه بندی می شوند. هرچه رتبه آن بالاتر باشد ، آتش بیشتری را می توانند خاموش کنند. به عنوان مثال آتش کلاس A درجه 1 تا 40 و آتش کلاس B درجه 1 تا 640 دارند. برای کلاس C هیچ رتبه ای وجود ندارد. توجه داشته باشید که کپسول هایی با درجه بالاتر ، اغلب سنگین تر هستند. از این رو در انتخاب سایز آن دقت کنید!

نکات کلیدی در مواقع آتش سوزی

  • هرگز به آتش پشت نکنید.
  • پایه آتش را هدف بگیرید نه شعله های آتش!
  • خاموش کننده را به جلو و عقب حرکت دهید و تمام منطقه را بپوشانید.
  • فاصله ایمن را از آتش حفظ کنید، اما آنقدر دور نمانید که نتوانید با خاموش کننده به آن برسید.
  • همیشه خاموش کننده را در دسترس قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به طور منظم بازرسی و نگهداری می شود.
  • اگر پس از استفاده از تمام محتویات خاموش کننده آتش خاموش نشد، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

همانطور که ذکر شد، شناسایی مسیر خروج و فرار قبل از شروع کار با کپسول اتش نشانی بسیار حائز اهمیت است.

در شرایط وقوع آتش سوزی به فاصله مناسب بروید. برد بسیاری از کپسول های آتش نشانی بین  2.4 تا 3.7 متر است. قبل از خالی کردن کپسول ، به سمت آتش حرکت کنید یا از آن دور شوید تا در فاصله   1.8 تا 2.4 متر  دور باشید. در نحوه کار با کپسول آتش نشانی هنگامی که آتش را خاموش می کنید و شعله های آتش فرو می نشیند ، می توانید به آن نزدیکتر شوید.

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

<yoastmark class=

حادثه هیچ گاه خبر نمیکند! بنابراین بنا بر احتیاط لازم شما باید آموزش های نحوه استفاده از کپسول های آتش نشانی و اطفاء حریق را ببینید. و به طور مداوم مرور کنید. به طور کلی و خلاصه مراح استفاده از کپسول به استراتژی pass ختم میشود. در این استراتژی به ترتیب باید پین کپسول را بکشید، شلنگ را مورد هدف قرار دهید، اهرم را فشار دهید و به سرعت شلنگ را به سمت آتش بچرخانید.

قبل از انجام این مراحل حتما به نوع کپسول موجود در اطراف خود دقت کنید.

کشیدن پین کپسول آتش نشانی

نحوه کار با کپسول آتش نشانی

اولین مرحله در استفاده از کپسول های اتش نشانی کشیدن پین کپسول است. پین در دسته قرار گرفته است که مانع از تخلیه اتفاقی مواد داخل کپسول میشود. حلقه را بگیرید و پین را از کنار دسته بیرون بکشید. اکنون خاموش کننده اماده تخلیه مواد است ، کپسول را نگه دارید تا نازل از شما دور شود.

بیشتر کپسول های مناطق مسکونی دارای تراکم متوسط و بالا ممکن است یک زیپ گره خورده متصل به پین باشد. این زیپ به منظور اطمینان از استفاده نشدن کپسول در گذشته است. برای باز کردن این زیپ ها جای نگرانی نیست زیرا طراحی به صورتی است که به راحتی باز میشوند و میتوانید پین را بکشید.

فشار دادن اهرم کپسول آتش نشانی

دومین مرحله اطفاء حریق فشار دادن اهرم کپسول آتش نشانی است. برای خروج مواد خاموش کننده باید با یک دست خود شلنگ متصل به کپسول را کنترل کنید و دو اهرم موجود را فشار دهید. بهتر است اهرم هارا به صورت اهسته و یکنواخت فشار دهید. به منظور خاموش کردن منبع اتش شلنگ کپسول را به ارامی به عقب و جلو بر روی پایه آتش حرکت دهید تا جایی که شعله ها فرو نشینند. سپس کمی از محل اتش فاصله بگیرید و اگر دوباره شعله ور شد همین مراحل را دوباره تکرار کنید. تا زمانی که از خاموش شدن صد در صدی آتش اطمینان حاصل نکردید به جلو نروید.

شارژ و تعویض کپسول های آتش نشانی در اسرع وقت بسیار امری ضروری و مهم است. برخی از انواع کپسول ها یکبار مصرف هستند و بعد از تخلیه باید آنها را دور انداخت. اگر کپسول شما قابل شارژ است شارژ کردن ان را پس از استفاده به تعویق نیاندازید. توجه کنید که کپسول ها فقط باید توسط یک متخصص اموزش دیده و دارای گواهینامه باید کپسول آتش نشانی را شارژ کند.

نحوه کار با کپسول آتش نشانی CO2

نحوه کار با کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی CO2  مناسب اتش سوزی های مایع کلاس B هستند. به راحتی از روی رنگ قرمز با نوار مشکی روی آن و یک نازل مخروطی شکل تشخیص داد. به طور کلی خاموش کردن اتش در صورتی که از عوامل مثلث اتش حذف شود عملی است. در این نمونه کپسول های اتش نشانی با حذف اکسیژن اطفا حریق ممکن میشود. به دلیل نارسنایی کربن از این کپسول در اتش سوزی های برقی و الکترونیکی استفاده میکنند. اما باید توجه داشت که در اتش سوزی موادی چون کاغذ، پارچه ، چوب و غیره کپسول های co2 کاملا بی اثر و بیهوده هستند.

گاز CO2 خارج شده از کپسول مانند یخ خشک به نظر میرسد. با تجمع گاز کربن دی اکسید اکسیژن موجود در هوای اطراف آتش کاهش پیدا میکند و موجب خفه شدن آتش میشود. در محیط هایی که باد شدید میوزد این کپسول ها عملکرد خوبی نخواهند داشت زیا که باد موجب کنار زدن گار دی اکسید کربن میشود و اکیژن دوباره به آتش باز میگردد.

! به هنگام استفاده از کپسول کربن دی اکسید از برخورد co2 و گاز توزیع شده در محیط با پوست برهنه جدا خودداری کنید. در صورت برخورد میتواند موجب یخ زدگی بافت در اثر سرما شود.

نکات طلایی ایمنی

در حین اتش سوزی حفظ سلامت و ایمنی خود و اطرافیان بسیار مهم تر دارایی و مهار کردن اتش میباشد. با دانستن برخی نکات کوتاه اما تاثیر گذار و مرور انها به طور مدوام میتوانید موجب حفظ جان خود و عزیزانتان حین حوادث شوید. از نکات مهم و طلایی هنگام اتش سوزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. در صورت گسترش اتش محل را ترک کنید.
  2. در صورت امکان برق  ساختمان را قطع کنید.
  3. سطح بدن خود را به هنگام اتش پاییمن نگه دارید.
  4. محی را تخلیه کنید و افراد اطرافتان را با خبر کنید.
  5. به هنگام خروج از پله ها استفاده کنید نه اسانسور.
  6. شارژ و سلامت کپسول را به طور مداوم بررسی کنید.
  7. هرگز اقدام به مقابله با اتش  نکنید ،مگر اینکه اموزش دیده باشید.
  8. در عین حفظ خونسردی با 125 تماس بگیرید و وضعیت را شرح دهید.

مراحل دریافت گواهی ایمنی  HSE

سخن پایانی

وجود کپسول های اتش نشانی در محیط کار و خانه باعث جلوگیری از بسیاری اتفاقات ناگوار میشود. اما در صورتی که با نحوه استفاده انواع آن و نوع اتش اشنایی کامل داشته باشیم. ابزار اردستان در این مطلب تلاش کرد تا تمامی نکات لازم برای استفاده از یک کپسول اتش نشانی را به زبانی ساده اموزش دهد. اگر هنوز محل کار یا زندگیتان را به کپسول اتش نشانی مجهز نکرده اید، هرچه سریع تر اقدام کنید چرا که حادثه خبر نمیدهد. و تنها هزینه کمی شم میتوانید از جان خود و دارایی هایتان محافظت کنید.

اگر به دنبال خرید انواع کپسول های اتش نشانی استاندارد و کاملا با کیفیت هستید، ابزار اردستان با ضمانت کپسول های اتش نشانی خود در خدمت شماست. شما میتوانید هم به صورت حضوری و هم انلاین کپسول های اتش نشانی مورد نظر خود را تهیه و از خطر اتش خود را بیمه کنید.

به طور خلاصه نحوه استفاده از کپسول های اتش نشانی به رعایت ترتیب استراتژی pass ختم میشود.

P : پین روی دستگاه آتش نشانی را بکشید.

A : نازل را در قسمت پایین شلنگ ، به سمت پایه آتش تنظیم کنید.

S : دسته یا اهرم را فشار دهید تا دستگاه تخلیه شود.

S : نازل را به جلو و عقب بکشید.

توجه کنید که رعایت نکات ایمنی و ترتیب مراحل بسیار حائز اهمیت هستند و تسریع عملیات و حفظ سلامت فردی شما کمک میکنند.

دیگر خدمات ما

فروشگاه ابزار اردستان با ارائه انواع ابزارالات و تجهیزات صنعتی و خانگی چون فروش انواع الکترود میکا ، الکترود آما ، سنگ کاربید و… به دو صورت انلاین و حضوری در خدمت شما عزیزان میباشد. فروشگاه ما قیمت و کیفیت تمامی محصولات خود را تضمین میکند. تمامی محصولات موجود دارای استاندارد های مورد نیاز هستند و بهترین کیفیت ها با قیمت های باورنکردنی در ابزار اردستان در دستان شماست. همچنین همراه بسیاری از محصولات برگه ضمانت تعمیر و تعویض ارائه میشود.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *