گیج فشار و راهنمای انتخاب درجه فشار سنج

انواع گیج فشار و انتخاب بهترین آن

گیج فشار یکی از انواع ابزار اندازه گیری در صنایع مختلف است. از این وسیله برای اندازه گیری مقدار فشار سیالات در سیستم های صنعتی، کشاورزی و خانگی استفاده می شود.
گیج فشار از یک فشار سنج بسیار دقیق (بردون تیوب) برخوردار است تا فشار سیال که می تواند آب یا روغن یا اواع گاز ها باشند رو مشاهده بفرمایید که مقدار فشار و تغییرات آن نیز از طریق یک حسگر و یک نشانگر، نمایش داده می شود.

زمانی که از دستگاه گیج فشار در سیستم ها استفاده می کنیم از بروز مشکلاتی مانند نشتی و تغییرات ناشی از فشار جلوگیری می شود چون ما مسیر ها رو می بندیم و می بینیم که افت فشار داریم پس به دنبال رفع آن خواهیم بود. برای مثال گیج فشار آب در بیشتر مواقع در نزدیکی ورودی فشار پمپ یا زیر شیر کاهش دهنده فشار نیز نصب می شود.

انواع گیج فشار بر اساس سیال مورد استفاده

به دلیل کاربرد فراوان گیج فشار در صنعت های مختلف و نوع سیال مورد استفاده در انواع گوناگونی تولید شده که در ادامه به آنها می پردازیم.

گیج فشار گاز

گیج فشار گاز (Gas pressure gauge) یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنعت است که با توجه به انواع المنت های به کار رفته در آن جهت اندازه گیری و نمایش در محل فشار سیالات گازی استفاده می شود. این محصول در صنایعی که نظارت و کنترل فشار گاز برای ایمنی و کارایی ضروری است به کار گرفته می شود.

به طور کلی گیج فشار گاز از یک المنت اندازه گیری و صفحه نمایش گرد همراه با نشانگری که مقدار فشار را نشان می دهد تشکیل شده، گیج از طریق یک درگاه ورودی به سیستم گاز متصل شده و فشار وارد شده توسط گاز باعث حرکت نشانگر و نمایش مقدار فشار روی صفحه گیج می شود.

حفظ فشار گاز مناسب برای عملکرد ایمن سیستم ها ضروری است و گیج های فشار اطلاعات لحظه ای را در اختیار اپراتور ها قرار می دهند و به آنها اجازه می دهند اقدامات لازم را برای حفظ شرایط ایمن انجام دهند.

توجه داشته باشید گیج فشاری را انتخاب کنید که با گاز فرآیندی سازگار باشد و برای کاربرد مورد نظر مناسب باشد. به عنوان مثال گیج فشار روغنی با گاز اکسیژن به دلیل واکنش پذیری اکسیژن با روغن گلیسرین یا سیلیکون استفاده نمی شود.

از انواع گیج فشار گاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیج فشار دیجیتال: گیج دیجیتالی از سنسور های الکترونیکی برای اندازه گیری فشار گاز و نمایش داده ها بر روی صفحه دیجیتال استفاده می کنند. این گیج ها اغلب ویژگی هایی نظیر ثبت داده ها، حافظه اوج فشار و واحد های اندازه گیری قابل تنظیم را ارائه می دهند. همچنین برای استفاده از این گیج به منبع تغذیه یا باتری نیاز دارید.
  • گیج فشار روغنی: این دستگاه در فرایند های بسیار زیادی به کار گرفته می شود. به عنوان مثال در سیستم‌ های صنعتی که لرزش و پالس بالایی وجود دارد از گیج فشار روغنی بهره می گیرند که دلیل آن هم جلوگیری از آسیب به پرشر گیج است
  • گیج فشار ضد انفجار: از گیج فشار ضد انفجار با هدف تامین امنیت کارکنان و جلوگیری از آسیب های جانی و مالی در فرایند هایی که سیال شیمیایی و اسیدی است، استفاده می شود.
  • گیج فشار اکسیژن: از این نوع برای اندازه گیری فشار در فرایند هایی که دارای سیال اکسیژن است، استفاده می شود.
  • گیج فشار دیافراگمی: این نوع از یک دیافراگم انعطاف پذیر معمولا فلزی برای اندازه گیری فشار گاز استفاده می کنند. همچنین برای اندازه گیری گاز های کم فشار مناسب هستند.
  • گیج فشار بوردن تیوپ: بوردن تیوب رایج ترین نوع المنت فشار گیج های مکانیکی است و می تواند فشار را بدون منبع تغذیه اندازه گیری کند. این نوع گیج به دقت و دوام بسیار خوب خود شناخته می شوند.
  • گیج فشار کپسولی: این مدل از دو دیافراگم موجدار تشکیل شده است که به یکدیگر جوش داده شده و یک کپسول را تشکیل می دهند. گیج فشار کپسولی برای اندازه گیری کاربرد های فشار پایین و خلا مناسب است.
  • گیج فشار خلا: اگر با فشار منفی سر و کار دارید، برای اندازه گیری آن بایستی از گیج فشار خلأ استفاده کنید.

شما می توانید هر کدام از این محصولات را از سایت مرکز برق که یکی از معتبر ترین وارد کننده های محصولات اورجینال می باشد سفارش دهید.

کاربرد های گیج فشار گاز

گیج فشار گاز در صنایع فرآیندی، تولیدی، پالایشگاه ها و نیروگاه ها استفاده می شود تا از عملکرد مناسب تجهیزات و سیستم ها اطمینان حاصل کند. همچنین در سیستم های پنوماتیک، سیستم های هیدرولیک، بویلر ها، سیستم‌ های هواشناسی، ماهواره و موشک‌ها، اندازه‌گیری ارتفاع از سطح دریا در هواپیما، خطوط لوله و مخازن تحت فشار استفاده می شوند.

در ادامه به برخی از این کاربرد ها می پردازیم.

گیج فشار باد (هوا)

گیج فشار هوا (Air Pressure Gauge) برای اندازه‌گیری فشار هوای محیط یا فشار هوا در سیستم‌ های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گیج فشار هوا و گیج فشار گاز یکی هستند و از موارد قبل می توان استفاده کرد.

کاربرد گیج فشار هوا عبارت است از:

گیج فشار آب (Water Pressure Gauge) برای اندازه‌گیری فشار آب در سیستم‌ های آبیاری، شبکه‌ های آب و فاضلاب، یا سیستم ‌های گرمایش و سرمایش استفاده می ‌شوند. معمولا در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی، یک فشارسنج وجود دارد که به صورت یک گیج عقربه ای می باشد.

این گیج فشار آب خروجی از پمپ را به سمت فیلتر ممبران نشان میدهد . فیلتر ممبران برای تصفیه آب، دارای شرایط خاصی هست که یکی از شرایط آن، فشار سیال بالای 50 PSI است. این گیج ، فشار سیال را نشان می دهد تا مصرف کننده یا تعمیرکار، از فشار آب آگاه شود و بعضی از عیوب دستگاه را بتواند تشخیص دهد.

گیج های فشار آب در 2 نوع هستند: گیج های  روغنی و گیج های خشک، درون گیج های روغنی، روغن مخصوصی ( گلیسرین ) وجود دارد که وظیفه آن خنثی کردن ارتعاش های زیاد عقربه است و همچنین گیج های روغنی از طول عمر بیشتر و عملکرد بالاتری برخوردار هستند.گیج فشار آنالوگ و دیجیتال اینسترومیت

فشار نرمال گیج در دستگاه تصفیه اب خانگی در حالتی که دستگاه درحال کار است باید بیشتر از 50 PSI و کمتر از 125 PSI باشد. اگر فشار کمتر از 50 PSI باشد، فیلتر ممبران بخوبی وظیفه خود را انجام نخواهد داد و بهینه کار نمی کند. جنس گیج ها معمولا از استیل و برخی دیگر از برنج هستند

گیج فشار روغن

گیج فشار روغن (Oil Pressure Gauge) برای اندازه‌گیری فشار روغن در موتورهای داخلی احتراق، دستگاه‌های تجهیزات صنعتی و خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیج فشار بخار

گیج فشار بخار (Steam Pressure Gauge) برای اندازه‌گیری فشار بخار در سیستم‌های تولید بخار مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند کتل‌ های بخار و سیستم‌های گرمایش.

مزایای استفاده از گیج فشار

برخی دیگر از مزایای گیج فشار در موارد زیر بیان می شود:

  1. افزایش ایمنی در شرایط سخت عملیاتی
  2. نظارت و کنترل فشار
  3. بهینه سازی فرآیند
  4. دارای انواع متنوع با مکانیزم اندازه گیری مختلف
  5. کاهش هزینه ها و قیمت مقرون به صرفه
  6. مناسب برای سیالات خورنده (گیج فشار تمام استیل)
  7. طراحی با متریال با کیفیت و مستحکم
  8. خوانش دقیق فشار

عملکرد گیج فشار مناسب

در مورد نحوه کار گیج فشار بایستی بدانید که استفاده از این دستگاه ها بسیار آسان بوده و کافی است آن را در محل مورد نظر نصب کنید. تمام فعل و انفعالات برای اندازه گیری فشار توسط دستگاه و با استفاده از نیرو هیدرواستاتیک انجام خواهد شد.

برای بررسی بیشتر به صورت گام به گام مراحل رو شرح می دهیم.

  • اندازه‌گیری تغییرات فشار: گیج فشار تغییرات فشار در سیستم‌ های لوله‌کشی یا مخازن را اندازه‌گیری می ‌کند.
  • نشان‌دادن تغییرات فشار: تغییرات فشار را با حرکت عقربه یا از طریق نمایش دیجیتال در صفحه نمایشگر نشان می‌دهد.
  • مکانیسم لوله بوردون: ساده‌ترین مکانیسم گیج فشار لوله بوردون است که مبنای طراحی فشارسنج‌های مختلف محسوب می‌شود.
  • سیستم‌های مختلف اندازه‌گیری: سیستم‌های مختلفی برای اندازه‌گیری فشار وجود دارد که هر کدام شیوه عملکرد خاص خود را دارند، اما نتایج مشابهی ارائه می‌دهند.
  • واحدهای اندازه‌گیری: واحد استاندارد اندازه‌گیری فشار پاسکال است، اما واحدهایی مانند بار و psi نیز بسته به منطقه و کاربرد استفاده می‌شوند.

پارامتر و نکات مهم در خرید گیج فشار

انتخاب و خرید گیج فشار به دلیل کاربرد فراوان همیشه باید همراه دقت و اطلاع از نوع عملگرد آن باشد. پارامتر هایی که هنگام خرید باید به آنها توجه کنیم به شرح زیر است.

دقت به نوع سیال: در ابتدا مشخص کنید که با چه سیالی سر و کار دارید و طبق آن گیج فشار متناسب را انتخاب کنید.

محدوده فشار: گیج های فشار دارای محدوده فشار خاصی هستند که می توانند آن ها را تحمل کنند. بنابراین مهم است گیج فشاری را انتخاب کنید که بتواند سطوح فشار مورد انتظار را به دقت اندازه گیری کند. گیجی با محدوده ای انتخاب کنید که حداقل و حداکثر فشاری فرآیندی را پوشش دهد.

کلاس دقت: برخی از کاربرد ها مانند فرآیند های صنعتی یا تست های آزمایشگاهی ممکن است به اندازه‌گیری‌ هایی با دقت بالا نیاز داشته باشند. در چنین مواردی گیج فشار با کلاس دقت بالاتر را انتخاب کنید.

نوع گیج فشار:  گیج فشاری را در نظر بگیرید که به بهترین وجه با نیاز های شما مطابقت دارد. گیج های بوردن تیوب به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند و راه حل های قابل اعتماد و مقرون به صرفه ای را برای اکثر کاربرد ها ارائه می دهند. اما انواع دیگر مانند گیج‌ های فشار دیافراگمی یا گیج‌ های دیجیتال ممکن است برای نیاز های خاص مانند اندازه‌ گیری فشار های پایین یا نمایشگر دیجیتال مناسب‌ تر باشند.

نوع متریال گیج فشار: توجه داشته باشید اگر از این محصول در محدود ی دمایی بالا می خواهید استفاده کنید از جنس های با دوام و مقاومت بالا مانند استیل و کروم خریداری کنید.

استانداردها و گواهینامه ها: هر استاندارد یا تاییدیه صنعتی را که ممکن است برای کاربرد شما مورد نیاز باشد در نظر بگیرید. برخی از صنایع مانند نفت و گاز یا داروسازی ممکن است استانداردها یا مقررات خاصی داشته باشند که گیج‌ های فشار باید رعایت کنند. بنابراین گیج های فشاری را انتخاب کنید که با استاندارد های مربوطه مطابقت دارند و دارای گواهینامه های مناسب هستند.

در نظر داشته باشید اگر از گیج فشار در سیستم های صنعتی با لرزش و پالس بالا می خواهید استفاده کنید، بهتر است گیج فشار روغنی خریداری کنید.

مراحل تعمیر گیج فشار هوا عقربه ای

گیج فشار هوا عقربه ای ممکن است به دلیل مشکلات مختلفی مثل خرابی در عقربه، اختلال در مکانیزم عقربه، یا نقص در دقت اندازه‌گیری انجام شود. در ادامه چند مرحله را برای تعمیر گیج فشارسنج عقربه‌ای مطرح می کنیم.

  1. بررسی عقربه: اطمینان حاصل کنید که عقربه آزاد باشد و به هنگام حرکت به مشکل برخورد نکند. اگر مانعی بود آن را با دقت باز و بسته کنید.
  2. بررسی مکانیزم: دقت کنید که مکانیزم درستی داشته باشد و هیچ قطعه ای خراب یا فراموش شده نیست.
  3. بررسی دقت اندازه گیری: اگر گیج فشار هوا اندازه گیری خود را از دست داده ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد برای این کار از یک منبع فشار معتبر استفاده کنید.
  4. تعویض قطعات: در صورتی که مشکل بازدارنده باشد و تعمیر دستی جواب ندهد ممکن است نیاز به تعویض قطعات باشد.
  5. تست عملکرد: پس از انجام تعمیرات، گیج را به یک منبع فشار واقعی متصل کرده و عملکرد آن را تست کنید.

توجه داشته باشید که در صورت عدم اطمینان یا عدم توانایی در تعمیر، بهتر است به کمک یک تعمیرکار متخصص یا تعمیرکار معتبر مراجعه کنید.

در ادامه به برخی از برند های با کیفیت در این زمینه اشاره می کنیم.

  • نمایندگی گیج فشار آترما (aterma) ترکیه
  • نمایندگی گیج فشار ویکا (wika) آلمان
  • نمایندگی گیج فشار پکنز (pakkens) ترکیه
  • نمایندگی گیج فشار سانگو (sango) چین
  • نمایندگی گیج فشار وارم (warm) چین
  • نمایندگی گیج فشار اینسترومیت (instrumate) چین
  • نمایندگی گیج فشار سیگما (simga) ترکیه
  • نمایندگی گیج فشار بتا (beta) چین
  • نمایندگی گیج فشار مدکو (madeco) کانادا

اگر شما هم در زمینه کاری خود، به استفاده از گیج فشار نیاز دارید، می توانید به وب سایت مرکز برق مراجعه کرده و گیج فشار مناسب با برند دلخواه خود را سفارش دهید.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *