کاشت میلگرد در بتن و هر آنچه لازم است كه درباره آن بدانيم

کاشت میلگرد در بتن و هر آنچه لازم است كه درباره آن بدانيم

کاشت میلگرد در بتن یکی از مهم‌ترین تحولات در ساخت‌وساز سازه‌های بتنی است. با این روش هم می‌توان نواقص اجرائی را اصلاح نمود، هم می‌توان تغییراتی را در نقشه‌های اجرائی اعمال کرد و در کل استحکام سازه‌های مختلف را افزایش داد. کاشت میلگرد فرایند بسیار مهمی است و به بررسی فنی و دقیق نیاز دارند. پیش از آن‌که بخواهید از این روش در سازه خود استفاده کنید، باید با انواع روش‌های کاشت میلگرد در بتن و هزینه‌های این کار آشنا باشید.

 

کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن به‌عنوان یک روش اقتصادی و نسبتاً سریع مزایای زیادی دارد. این کار می‌تواند استحکام فونداسیون و ستون‌ها را افزایش دهد، برای نصب صفحه فلزی در اجرای نما استفاده شود و حتی بخش‌هایی مثل دیوار برشی، تیر و ستون را به سازه اضافه کند. در روش قدیمی کاشت میلگرد، بخشی از سازه تخریب و به دلیل ضربه و لرزشی که حین تخریب به بتن وارد می‌گشت، استحكام بتن كاهش پیدا می‌کرد. در روش‌های جدید سازه بتنی در مکان و فاصله‌های مشخص طبق استاندارد سوراخ شده و میلگرد‌ها به بتن متصل می‌شوند. کاشت میلگرد در بتن با چسب انجام شده و این چسب می‌تواند پایه سیمانی و یا چسب شیمیایی بر پایه رزین باشد. در ادامه به توضیح جزئیات کاشت میلگرد در بتن می‌پردازیم.

  • کاشت میلگرد با استفاده از مواد پایه سیمانی

در این روش از یک ملات سیمانی حاوی مواد منبسط شونده و روان‌ساز استفاده می‌شود. نکته مهم در این روش کاشت، اندازه‌گیری دقیق سوراخ است. به دلیل ماهیت مواد استفاده‌شده در این روش، نیاز است اندازه سوراخ حدود 5 میلی‌متر از قطر میلگرد بزرگ‌تر باشد. بنابراین تعیین قطر سوراخ باید با دقت زیاد انجام شود تا مشکلی در فرایند کاشت میلگرد ایجاد نشود.

  • کاشت میلگرد با استفاده از چسب

روش اجرای کاشت میلگرد با استفاده از چسب‌های رزینی، شبیه کاشت با مواد پایه سیمانی است ولی در این روش به جای استفاده از مواد سیمانی، چسب‌های مخصوص بر پایه رزین به کار می‌روند. این چسب‌ها چسبندگی فوق‌العاده زیادی دارند و کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است. اما باید در نظر داشته باشید که قیمت چسب‌های کاشت بیشتر از مواد پایه سیمانی است. یکی از بهترین چسب‌های کاشت، چسب کاشت میلگرد هیلتی بوده و این چسب از کیفیت و کارایی بالایی برخوردار است.

 

آموزش کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن شامل چند مرحله است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • ایجاد سوراخ
    در مرحله اول کاشت میلگرد ابتدا باید حفره‌ای متناسب با نوع میلگرد حفر گردد؛ یعنی این حفره باید از نظر میزان عمق، اندازه میلگرد و نوع کاربرد طراحی و ایجاد شود. متخصصان برای این کار از استانداردهای موجود و نرم‌افزارها استفاده می‌کنند تا دقت کار را بالا ببرند. بعد از اینکه جای سوراخ و ابعاد آن تعیین شد، با استفاده از دریل یا مغزه گیری، محل مشخص‌شده را سوراخ می‌کنند. به طور معمول سایز قطر سوراخ حفر شده باید دو شماره بزرگتر از سایز میلگرد باشد.

 

  • تمیز کاری سوراخ حفر شده

حالا باید این سوراخ به‌خوبی تمیز و هرگونه آلودگی، ماده روغنی و ذرات دیگر از آن حذف شود. به خاطر داشته باشید که از مرحله تمیزکاری سرسری عبور نکنید. چرا که همین کار به ظاهر ساده، می‌تواند بر کل فرایند کاشت میلگرد تأثیر بگذارد. بهتر است برای تمیزکاری حفره از سیستم‌های دمنده و فرچه دوار استفاده کنید و سه مرتبه این کار را انجام دهید تا سوراخ کامل پاک‌سازی شود.

 

  • تزریق چسب مخصوص
    بعد از اینکه حفره‌های ایجادشده به طور کامل پاک‌سازی شدند، باید چسب مناسب در محل حفره تزریق شود. اگر چسب مورد نظر شما نیاز به اختلاط داشت، باید آن را از قبل آماده و حدود دو سوم از فضای حفره را با چسب پر کنید. برای اینکه از اختلاط درست رزین و هاردنر مطمئن شوید، پس از نصب اپلیکاتور بر روی چسب کاشت میلگرد باید حدود 10 سانت اول چسب را بر روی مقوایی تخلیه کنید. حال فرایند تزریق چسب درون حفره را باید به‌گونه‌ای انجام دهید که حباب ایجاد نشود.

 

  • کاشت میلگرد در حفره
    در این مرحله نوبت واردکردن میلگردها درون حفرات است. میلگردها بایستی تا آخرین نقطه‌ای که برای عمق استاندارد آن‌ها در نظر گرفته‌شده، به داخل حفره فرو بروند. البته حواستان باشد که میلگرد باید به صورت دورانی وارد سوراخ گردد تا تمام چسب درون سوراخ بر روی سطح مقطع میلگرد آغشته شود. در این مرحله باید مراقب باشید که میلگرد داخل بتن تکان نخورد. بعد از قرار دادن میلگرد در حفره کمی صبر کنید تا گیرش چسب کامل شود.

 

قیمت کاشت میلگرد در بتن

بخشی از هزینه کاشت میلگرد در بتن هزینه ابزار و چسب موردنیاز برای کاشت و بخش دیگری از این هزینه، مربوط به دستمزد اجرای کار است. هزینه دستمزد خود به عوامل مختلفی مثل عمق کاشت، نوع کاشت، شرایط کاشت و عمق سوراخ‌کاری در بتن بستگی دارد. برای مثال کاشت یک میلگرد با سایز ۲۰ در عمق ۲۰ سانتی‌متر داخل بتن، در مقایسه با کاشت میلگرد با سایز ۱۶ در عمق ۱۶ سانتی‌متر به مقدار چسب بیشتری نیاز دارد. به طور معمول عمق چسب کاشت میلگرد معمولا ۱۰ برابر قطر میلگرد است البته در سایزهای بالای میلگرد این نسبت کمی بیشتر است.

قیمت چسب کاشت هم به نوع چسب وابسته است. البته که برای کاشت میلگرد در بتن از هر چسبی نمی‌توان استفاده کرد. چسب‌های کاشت میلگرد که دارای استاندارد ETA  اروپا هستند، بهترین چسب کاشت میلگرد محسوب می‌شوند و قیمت آن‌ها بر اساس نوع برند و حجم موجود در هر بسته متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است کارفرما تصمیم بگیرد برای کاهش هزینه‌ها از چسب‌های ارزان‌تر استفاده کند اما این کار نه تنها هیچ سودی برای وی ندارد بلکه با دوباره‌کاری و نیاز به کاشت مجدد، هزینه بیشتری به وی محول خواهد شد.

گروه ساختمانی وریاماتاک در سال 1385 به صورت سنتی در تهران وارد عرصه تخریب بتن و اجاره دستگاه‌های تخریب بتن شد و به مرور بعد از انجام پروژه‌های موفق کوچک و بزرگ امروز به عنوان یک مجموعه کامل و حرفه‌ای در زمینه تخریب و برش بتن و سنگ شناخته می‌شود. این شرکت بیش از شش سال است در زمینه عرضه و فروش انواع مصالح مقاوم‌سازی و چسب‌های کاشت میلگرد فعالیت می‌کند.

 

جمع‌بندی

در این مقاله با روش‌های کاشت میلگرد در بتن و مزایای آن آشنا شدیم. همان‌طور که دیدیم این روش خوبی‌های زیادی دارد اما به شرطی که درست و طبق استاندارد انجام شود. پیشنهاد ما این است که برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کاشت میلگرد در بتن را حتماً به افراد متخصص و کاردان بسپارید. گروه پیمانکاری وریاماتک با به‌کارگیری نیروهای فنی و متخصص و برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته، آمادگی عملیات کاشت میلگرد در بتن با مناسب‌ترین قیمت و سریع‌ترین زمان را برای شما عزیزان دارد.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *