کم شدن فشار آب شیر اهرمی چه علتی دارد و چطور رفع می شود؟

کم شدن فشار آب شیر اهرمی چه علتی دارد و چطور رفع می شود؟

کم شدن فشار آب شیر اهرمی چه علتی دارد و چطور رفع می شود؟

کم شدن فشار آب شیر اهرمی مساله ای است که ممکن است برای تمام انواع شیرآلات بهداشتی از جمله شیر روشویی، شیر توالت، حمام و ظرفشویی پیش بیاید. علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی رسوب آب است که به خصوص در شیرآلاتی رخ می دهد که در مناطقی با آب سخت یا پر املاح نصب شده اند. اما آیا می توانید، بدون این که اولین راه حل تعویض شیرآلات قدیمی با شیرآلات جدید باشد، این مشکل را در خانه برطرف کنید؟ در این مقاله فشار کم شیر اهرمی بررسی شده است و روش رفع گرفتگی شیر پیسوار به صورت گام به گام نوشته شده است.

علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی ممکن است رسوب گرفتگی آبگرمکن و یا قطعات داخلی شیرآلات مانند پرلاتور، توری شیر پیسوار، توری کارتریج و یا سردوش باشد که در این حالت امکان برطرف کردن فشار کم شیر اهرمی و افزایش آن توسط شما وجود دارد. همچنین فشار کم آب در شیر اهرمی ممکن است ناشی از مشکلاتی در سیستم لوله کشی ساختمان و یا لوله های اصلی آب باشد که در این حالت بهتر است با تاسیسات کار و یا شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید.

تعمیر کم شدن فشار اب شیر اهرمی

فشار کم شیر اهرمی و علت آن

رسوب زدایی یا جرم گیری شیرآلات به دو بخش رسوب زدایی خارجی و داخلی تقسیم می شود. رسوب زدایی خارجی همان تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات است که یکی از مهمترین مراحل نگهداری از شیرآلات حساب می شود. جرم گیری داخل شیرآلات اما بیشتر یکی از روش های تعمیر شیرآلات شمرده می شود و مربوط به پاک کردن قطعات داخلی و یا تجهیزاتی مانند شیر پیسوار از رسوب آب است تا فشار آب به حالت اولیه برگردد. در مقاله علت کم شدن فشار آب شیر اهرمی شرح کامل دلایل کاهش فشار آب آمده است، اما جهت روشن تر شده بحث در ادامه به علت های کم شدن فشار آب شیر اهرمی اشاره شده است:

  • جرم گرفتگی بخش های درونی شیرآلات از جمله پرلاتور، توری کارتریج و یا تجهیزاتی مانند شیر پیسوار
  • کم بودن فشار آب در لوله های اصلی آب و یا لوله های ساختمان
  • خرابی و رسوب گرفتگی آبگرمکن
  • خرابی کارتریج شیرآلات

از میان این علت های کم شدن فشار آب مورد رسوب گرفتن شیر پیسوار کمتر مورد توجه قرار گرفته است که در ادامه روش برطرف کردن آن مطرح شده است.

شیر پیسوار

شیر پیسوار چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آنکه با روش تعمیر و رفع گرفتگی شیر پیسوار آشنا شوید بهتر است در مورد شیر پیسوار و کاردبردهای آن اطلاعات داشته باشید.

شیر پیسوار یک شیر کوچک و ربع گَرد است که در مسیر لوله های ورودی آب به شیر روشویی، شیر ظرفشویی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و توالت فرنگی نصب می شود و وظیفه قطع و وصل و تنظیم فشار جریان خروجی آب از لوله را بر عهده دارد. به کمک شیر پیسوار می توانید، بدون نیاز به قطع فلکه واحد یا فلکه اصلی آب ساختمان، فقط جریان آب بخش مورد نظر خود را قطع کنید. شیر پیسوار می تواند از نوع فیلتردار و یا بدون فیلتر باشد. شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که وظیفه جلوگیری از ورود شن و سنگریزه به داخل شیر آب را نیز بر عهده دارد.

برای مطالعه کامل در مورد انواع شیر پیسوار و کاربردهای آن می توانید به صفحه پیسوار چیست؟ مراجعه نمایید. اما به طور خلاصه، با چرخاندن دسته شیر پیسوار در مسیر هر شیر جریان آب مربوط به آن شیر قطع و یا وصل می شود و به کاربران امکان قطع و وصل بی دردسر جریان آب در زمان بروز مشکلات و نیاز به تعمیر شیرآلات را می دهد. همچنین فشار آب ورودی به لوله را می توان با تنظیم میزان باز بودن شیر پیسوار به مقدار مورد نظر رساند. علاوه بر این ها، شیر پیسوار فیلتردار دارای یک توری است که از ورود ماسه و سنگریزه به داخل لوله جلوگیری می کند. همین توری ممکن است در اثر رسوب یا ذرات خارجی دچار گرفتگی شود و در نتیجه فشار آب کاهش پیدا کند. در ادامه روش تمیز کردن شیر پیسوار را خواهید آموخت.

قطعات شیر پیسوار

روش رفع گرفتگی شیر پیسوار

اشکالات شیر پیسوار می تواند از چکه تا گرفتگی شیر پیسوار متنوع باشد که در این بحث تمرکز بر روی تمیز کردن فیلتر شیر پیسوار است. گرفتگی این شیر را می توانید به کمک رسوب زدایی شیر پیسوار و یا در نهایت تعویض توری آن انجام دهید که در ادامه آمده است:

  1. جریان آب را از فلکه قطع کنید.
  2. درپوش فیلتر شیر پیسوار، در بخش انتهایی آن، را باز کنید.
  3. توری را خارج کنید و آن را درون محلول آب و سرکه قرار دهید و با مسواک تمیز کنید.
  4. داخل شیر پیسوار را با مسواک تمیز کنید.
  5. توری را به جای اولیه برگردانید و درپوش را پس از قرار دادن اورینگ در جای خود ببندید.
  6. فلکه آب و شیر پیسوار را باز کنید و از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید.

اگر مشکل گرفتگی پیسوار حل نشد و توری قدیمی بسیار رسوب گرفته و پوسیده است، به جای استفاده از توری قدیمی یک توری جدید در داخل شیر پیسوار قرار دهید.

گرفتگی شیرآلات، خصوصاً در مناطقی با سختی آب بالا، اجتناب ناپذیر است. رسوب آب باعث جرم و گرفتگی و در نهایت کم شدن فشار آب شیر اهرمی می شود. یکی از تجهیزاتی که گرفتگی آن باعث کاهش فشار آب شیرآلات می شود شیر پیسوار است. در این مقاله کاربردهای این شیر بررسی شد و در نهایت روش برطرف کردن گرفتگی شیر پیسوار به صورت مرحله به مرحله آموزش داده شد.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *