بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی (مهارت های لازم و میزان درآمد)

بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی (مهارت های لازم و میزان درآمد)

خدمات تعمیرات و سرویس فنی از مشاغل بسیار پرطرفدار است زیرا افراد متخصص در این زمینه کم هستند و همان نفرات هم دستمزد بسیار بالایی دارند. بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی از این قاعده مستثنی نیست. تمام لوازم برقی و تجهیزات صنعتی برای عملکرد صحیح، دارای برد الکتریکی هستند که ممکن است به دلایل مختلفی خراب شوند. در این صورت جهت رفع مشکل اتصالات مداری و راه اندازی مجدد دستگاه، باید برای تعمیر و مونتاژ برد اقدام نمایید.

.

آشنایی با شغل تعمیرات برد الکترونیک

در تمام وسایل الکتریکی که در محیط خانه و محل کار ما وجود دارد، برد الکتریکی موجود است. از ماشین لباسشویی و پکیج و تلویزیون گرفته تا موبایل و لپ ‌تاپ و تجهیزات فنی همگی دارای برد الکتریکی هستند. بردهای الکترونیکی بسیار ظریف هستند و ممکن است در اثر برخورد ضربه یا تغییرات شدید دمایی، اتصالات آن قطع شود.

فردی می ‌تواند تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی را انجام دهد که هم دانش تئوری تخصصی و هم دانش عملی در مورد این قطعه ‌های الکترونیکی داشته باشد. برد از قطعات مختلفی از جمله مقاومت و خازن تشکیل شده است. هرچه اطلاعات فرد نسبت به این قطعات بیشتر باشد، موقعیت‌ های شغلی بیشتری در بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی به دست می ‌آورد.

.

4 مهارت اصلی برای ورود به بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی

همانطور که گفتیم بردهای الکترونیکی بسیار حساس هستند و کمترین ضربه ‌ای می‌ تواند منجر به آسیب به آن ‌ها شود. به همین دلیل برای کار با آن‌ ها باید اطلاعات الکترونیکی لازم را داشته و تمرین کافی هم انجام داده باشید. تنها در این صورت بوده که می ‌توانید در بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی موفق شوید.

.

توانایی استفاده از انواع ابزارها برای تعمیر برد

شما به عنوان یک تعمیرکار بردهای الکترونیکی باید با ابزارهای مختلف آشنایی داشته باشید. این که بدانید چه زمانی از هویه استفاده کنید، کارکردهای مولتی متر چه بوده تنها بخشی از شرح وظایف شما است. یک تعمیرکار حرفه ‌ای به درستی می‌ داند که از چه ابزارآلاتی استفاده کند تا برد الکترونیکی سریع ‌تر و کاربردی ‌تر تعمیر شود.

.

تسلط به عیب یابی انواع بردهای الکترونیکی

برای کار در این حوزه باید بتوانید بردها را عیب یابی کنید، فارغ از اینکه برد برای چه دستگاهی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. اگر نتوانید به خوبی عیب و ایراد را پیدا کنید، نمی ‌توانید آن را تعمیر کنید. بنابراین باید علاوه بر اینکه آموزش درست و صحیحی می ‌بینید، دوران کارآموزی خود را هم نزد یک تعمیرکار حرفه ‌ای سپری کنید. بردها ساده و پیشرفته دارند که هرکدام نحوه تعمیر مخصوص به خود را دارد.

.

آشنایی با انواع بردهای الکترونیکی

با اینکه ظاهرا بردها شبیه به هم بوده و همگی صفحه‌ ای سبز رنگ با قطعات الکترونیکی هستند اما در واقعیت تفاوت ‌های بسیار زیادی با هم دارند. برای رفع مشکل بردها باید به انواع مدل ‌ها تسلط داشت و بتوان ویژگی‌ های هریک را از دیگر مدل ‌ها تفکیک کرد. تنها با این کار بوده که می ‌توان آن را به بهترین شکل تعمیر کرد. یکی از مراحل یادگیری بردها، قطعات آن ‌ها است. شما باید با تفاوت خازن، دیود، ترانزیستور، مقاومت و دیگر اجزای برد به خوبی آشنا باشید.

.

تسلط کافی بر مراحل تعمیرات برد الکترونیکی

برای موفقیت در بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی باید با پروتکل تعمیرات آشنایی داشته باشید. مراحل لازم برای تعمیرات این است که ابتدا برد را از دستگاه جدا کنید تا جریان برق در آن وجود نداشته باشد. سپس باید قطعات را بررسی نمایید تا اثری از خرابی یا سوختگی در آن‌ ها مشاهده کنید.

اگر اثری از سوختگی یا خرابی مشاهده کردید، باید آن را تعویض کنید. بعد از تعویض هم اتصالات را با هویه محکم نمایید. اگر در دوره آموزشی تخصصی شرکت کنید، کلیه مراحل لازم به شما آموزش داده شده و فرصت کافی برای تمرین خواهید داشت.

.

میانگین درآمد شاغلین در بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی

درآمد افراد شاغل در بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان تجربه و مهارتی که در کار خود دارید نیز در تعیین میزان درآمد شما تاثیر گذار است. با گذراندن دوره ‌های آموزشی در این حیطه می ‌توانید دانش خود را افزایش داده و رزومه خوبی برای خود بسازید تا بتوانید فرصت‌ های شغلی مناسب‌ تری را پیدا کنید.

معمولا برای افرادی که به تازگی وارد این کار می ‌شوند، حقوقی 10 تا 12 میلیون تومانی پیشنهاد شده که با گذر زمان افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی برای متخصصین این حوزه حقوق‌ هایی در حدود 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده که به نسبت خوب و قابل قبول هستند. دقت داشته باشید که این اعداد در پاییز 1402 اعلام شده و در ماه ‌های آینده منتظر افزایش دستمزدها خواهیم بود.

.

آینده شغلی تعمیرات برد الکترونیکی به چه صورت است؟

آینده این شغل کاملا مشخص بوده و با نیم نگاهی به اطراف خود می ‌توانید ببینید تقریبا تمام لوازم مهم زندگی دارای بردهای الکترونیکی هستند. از لوازم آشپزخانه گرفته تا لپ ‌تاپ و تلویزیونی که هر روز پای آن می ‌نشینید، همگی دارای برد الکترونیکی بوده و ممکن است بعد مدتی استفاده به سادگی خراب شوند.

از آنجا که همیشه تعمیر لوازم الکترونیکی در ایران ارزان‌ تر از خرید یک وسیله جدید است، بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی همیشه پر رونق خواهد بود. در حال حاضر نیز سطح درآمدی تعمیر کاران برد الکترونیکی بسیار خوب بوده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی که هر روزه شاهد آن هستیم، می ‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک میزان پیشرفتی که این شغل دارد بسیار زیاد بوده و سرمایه گذاری روی آن و یادگیری مهارت‌های مرتبط می ‌تواند در آینده بسیار مثمر ثمر باشد.

.

حرف آخر؛ ورود به بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی

به دلیل وابستگی شدید زندگی مدرن به تجهیزات برقی در کاربردهای صنعتی تا خانگی، قطعا نیاز به نیروی متخصص و فنی برای تعمیر این دستگاه ها روز به روز بیشتر احساس خواهد شد. بازار کار تعمیرات برد الکترونیکی یکی از حوزه های پردرآمد است که ورود به آن را به تمام افراد علاقه مند به حوزه های فنی پیشنهاد می دهیم. میزان درآمد افراد تازه کار برای تعمیر بردهای الکترونیکی حدود 12 میلیون تومان و متخصصین این حوزه بالای 20 میلیون تومان برآورد می شود.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *