بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن

بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن

بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن (7 عایق پرکاربرد )

از جمله خسارت ‌هایی که معمولا هزینه سنگینی بر دوش صاحب خانه ‌ها می ‌گذارد، یخ زدگی و شکستن لوله ‌های آب است. در فصل ‌هایی که درجه حرارت هوا کاهش چشم‌ گیری پیدا می‌ کند، باید لوله‌ های آب، مخصوصا آب سرد، را عایق کرده تا از ترکیدن آنها جلوگیری کنیم. می ‌توان گفت بهترین عایق برای لوله آب از نوع عایق الاستومری است. اما دنیای عایق‌ ها بسیار متنوع بوده و می‌ توانید با توجه به نیاز و منطقه ‌ای که در آن ساکن هستید، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

آشنایی با عایق ‌ها و جنس آن‌ ها

به طور کلی همیشه حرارت از محیط گرم به محیط سرد منتقل می ‌شود. بنابراین در روزهای سرد پاییز و زمستان، محیط خانه که گرم است، حرارت خود را از روش ‌های مختلف به بیرون انتقال می ‌دهد. از آن جایی که جنس لوله ‌ها فلزی است، انتقال حرارت بیشتر هم صورت می‌ گیرد. برای اینکه بدانید فلز چیست و چرا انتقال حرارت از آن سریع ‌تر و بهتر انجام می ‌شود، باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید.

در مناطق سردسیر باید تمام لوله ‌های آب و گاز برای جلوگیری از ترکیدگی، عایق بندی شوند. بهترین عایق برای لوله آب، عایقی است که هم مقرون به صرفه باشد و هم مانع از اتلاف انرژی شود. به صورت کلی عایق‌ ها براساس کارکرد، به سه دسته کلی تقسیم بندی می ‌شوند.

عایق‌ های حرارتی

عایق ‌های حرارتی مانع از انتقال حرارت به صورت همرفتی، هدایتی و تشعشعی می ‌شوند. بنابراین بیشتر برای عایق بندی لوله‌ های آب گرم استفاده می ‌شوند.

عایق‌ های رطوبتی

عایق‌ های رطوبتی مانع از تماس رطوبت با لوله ‌های فلزی می‌ شوند. در نتیجه می ‌توانند از زنگ زدگی لوله‌ ها جلوگیری کنند.

عایق ‌های پتویی

عایق‌ های پتویی که شناخته شده ‌ترین آن ‌ها پشم شیشه و پشم سنگ است، به عنوان عایق در هنگام لوله کشی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

 

معرفی بهترین عایق برای لوله آب

روش‌ های مختلفی وجود دارند که به کمک آن ‌ها می ‌توانید لوله ‌های آب را عایق بندی کنید. قبل از اینکه بهترین عایق برای لوله آب را انتخاب کنید، لازم است، با انواع مختلف آن آشنا شده تا با توجه به جنس لوله؛ خرید خود را انجام دهید.

عایق الاستومتری

عایق الاستومتری از جنس پلیمر است که در دو مدل EPDM و NBR تولید می ‌شود. الاستومتری یکی از جدیدترین روش‌ های عایق کردن لوله‌ ها است که نه تنها مانع از یخ زدگی و ترکیدگی لوله می ‌شود، بلکه می ‌تواند در تاسیسات ساختمانی و صنعتی هم استفاده شود. از مزایای این مدل عایق می ‌توان به مقاومت بالا در برابر انواع میکروب، آتش، رطوبت و بخار آب اشاره کرد.

پشم شیشه

پشم شیشه یکی از قدیمی ‌ترین عایق‌ های حرارتی است، که از الیاف شیشه به دست می‌ آید. این ماده می ‌تواند برای عایق بندی لوله ‌ها استفاده شود، فقط باید دقت کنید تا به هیچ عنوان در تماس به پوست دست قرار نگیرد.

بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن
بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن

فوم سخت؛ عایق لوله آب

این فوم ‌ها برای جلوگیری از خروج صدا و حرارت در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌ گیرند. فوم سخت به این دلیل که از فوم فنولیک یا PUR ساخته شده، انتقال حرارت از آن به سختی انجام می ‌شود. در بعضی از فضاها برای آکوستیک کردن محیط هم از فوم استفاده می ‌کنند.

پلی اتیلن

استفاده از فوم پلاستیکی که به نام پلی اتیلن هم شناخته می‌ شود، یکی از روش ‌های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و حرارت است. از این روش بیشتر برای سیستم گرمایش مرکزی استفاده می ‌شود، به همین دلیل در منازل و مجتمع های مسکونی بیشتر به چشم می ‌خورد.

فایبرگلاس برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب

فایبرگلاس هم مانند عایق الاستومتری، از مواد پلیمری به دست می ‌آید. در فایبرگلاس از پشم شیشه هم استفاده می‌ شود تا خواص آن افزایش پیدا کند. در نتیجه یک روش بسیار مناسب برای جلوگیری از انتقال حرارت و صرفه جویی در انرژی است.

پشم معدنی

پشم معدنی یک ماده فیبری است که از مواد معدنی به دست می ‌آید. مانند پشم شیشه که یکی از قدیمی ‌ترین و بهترین عایق ها برای لوله آب به شمار می ‌رود. این ماده در برابر انتقال حرارت، مقاومت بسیار بالایی داشته اما یک خطر بزرگ آن، احتمال آتش گرفتن است.

پلی استایرن؛ عایق سبک و ضد آب برای لوله

پلی استایرن با توجه به ویژگی ‌هایی که دارد، یکی از مواد مناسب و بهترین عایق برای لوله آب محسوب می ‌شود. این عایق وزن کمی داشته و ضد آب است، به همین دلیل هم در موقعیت‌ های جغرافیایی مختلف می‌ توان از آن استفاده کرد.

نحوه اجرای عایق روی لوله آب

بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن
بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن

فرقی نمی ‌کند که از چه نوع عایقی استفاده می ‌کنید. شیوه نصب بهترین عایق برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب، اصول یکسانی داشته و ممکن است تنها در چند نکته تفاوت وجود داشته باشد. در صورتی که از عایق‌ های نواری استفاده می‌ کنید، کافی است ابتدای آن را با نوار چسب به لوله ببندید و سپس به صورت مارپیچ عایق را به دور لوله بچرخانید.

هر کجا هم که عایق تمام شد انتهای آن را با چسب ببندید و سپس عایق جدید را از کمی قبل ‌تر شروع کنید. برخی عایق‌ های فومی به شکل لوله بوده و با ایجاد یک شکاف به صورت سرتاسری می ‌توانید آن را روی لوله اجرا کنید. در نهایت باید با کمک نوار چسب‌ های حرارتی روی عایق را به طور کامل پوشانده تا هیچ درز با برشی باقی نماند.

مزایای استفاده از عایق برای لوله آب

استفاده از بهترین عایق برای لوله آب دلایل و مزایای زیادی دارد. به طور کلی شما باید انواع لوله‌ ها و اتصالات فلزی و غیر فلزی ساختمان را برای جلوگیری از انواع آسیب، عایق بندی کنید. با اینکه بیشتر روی عایق بندی برای محافظت از لوله ‌ها تمرکز می ‌شود، اما این کار در تمام طول سال ضرورت دارد.

بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن
بهترین عایق برای لوله آب و جلوگیری از یخ زدگی آن

جلوگیری از یخ زدگی لوله ‌ها

جلوگیری از یخ زدگی لوله های یکی از مهم ‌ترین دلایل عایق کردن آن‌ ها است. عدم انجام عایق کاری می ‌تواند خسارت‌ های مالی زیادی را به شما وارد کند، در نتیجه بهتر است قبل از شروع فصل سرد آن را انجام دهید.

صرفه جویی در انرژی

با استفاده از بهترین عایق برای جلوگیری از یخ زدگی لوله آب، می ‌توانید در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید. هرچه حرارت کمتری از لوله ‌ها منتقل شود، هدر رفت انرژی هم کمتر خواهد بود.

کنترل صدا

انتقال آب در لوله ‌های بزرگ سروصدای بسیار زیادی تولید می ‌کند. با عایق بندی می ‌توانید این سروصدا را به شکل قابل توجهی کاهش دهید. بنابراین با یک تیر دو نشان زده اید، زیرا هم در انرژی صرفه جویی شده و هم صدای انتقال سیالات کاهش پیدا می ‌کند.

کلام آخر؛ کدام عایق برای لوله بهتر است؟

استفاده از بهترین عایق برای لوله آب، عمر لوله‌ کشی ساختمان را افزایش داده و همچنین در فصل سرما با ترکیدن لوله ‌های خانه دچار دردسر نخواهید شد. شما می توانید یکی از انواع عایق های حرارتی، رطوبتی، پتویی، از جمله عایق الاستومتری، پشم شیشه، فوم سخت، فایبرگلاس را انتخاب کنید. استفاده از عایق‌ های حرارتی نه تنها باعث جلوگیری از شکستن و یخ زدگی لوله ‌های آب ساختمان می‌ شود، بلکه راندمان حرارتی خانه را نیز افزایش می دهد. بنابراین مصرف انرژی پکیج برای گرم کردن آب، به طور چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *