قیمت و بررسی لوله استنلس استیل

قیمت و بررسی لوله استنلس استیل

قیمت و بررسی لوله استنلس استیل

قیمت و بررسی لوله استنلس استیل | این روزها همه صاحبان صنایع به دنبال موادی هستند که بیشترین کارایی را داشته باشد و کمترین آسیب را ببینند. در این میان لوله‌ های مورد استفاده در صنعت، از حساسیت بالایی برخوردار هستند. زیرا، باید در مدت زمان زیادی بالاترین کارایی و کیفیت را از خود به نمایش بگذارند. لوله استنلس نوعی لوله فولادی ضد زنگ بوده که بسیار مناسب صنایع مختلفی است که با لوله‌های فولادی سروکار دارند. هدف ما در این مقاله آشنایی شما با جزییات و قیمت لوله استنلس بوده و سعی داریم صفر تا صد این لوله فولادی را برای شما شرح دهیم.

لوله استنلس استیل چیست؟

لوله استنلس استیل، نوعی فولاد آلیاژی بوده که درصد عناصری چون کروم و نیکل در ساختار آن نسبت به سایر عناصر بالاست.  یک قانون کلی وجود دارد و این است که اگر میزان کروم مصرفی در فولاد بیشتر از ۱۱ درصد باشد، آن را استنلس استیل یا استیل ضد زنگ نام گذاری می‌کنند.

درصد بالای کروم در این لوله‌ها باعث می‌شود که در زمان خوردگی، لایه نازکی روی فولاد ایجاد شود که به سبب آن از خوردگی‌های بعدی جلوگیری به عمل آید. مقدار بالای نیکل و برخی دیگر از عناصر همچون نیکل و مولیبدن در ساختار استنلس استیل، موجب افزایش خاصیت ضد زنگ بودن فولاد می‌گردد.

انواع لوله‌ های استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل بسیار متنوع بوده و این تنوع ناشی از ساختار آن‌ها است. انواع مختلفی از آن عبارتند از:

  • لوله استنلس استیل داپلکس
  • صنعتی درزدار
  • مانیسمان
  • صنایع غذایی
  • دکوراتیو
  • نرده
  • طلایی
  • نسوز
  • سبک
  • پایپ

شما می‌توانید با استفاده از هریک از انواع گفته شده و خرید لوله استنلس استیل، تجربه خریدی متفاوت را داشته باشید.

مشخصات فنی لوله استنلس استیل

برای تشخیص لوله استنلس استیل از سایر لوله‌های فولادی لازم است که مشخصات فنی آن را بلد باشید. بطور کلی این لوله‌ها در گریدهای ۳۱۶, ۳۱۰, ۳۰۹, ۳۰۴، L و… از سایز یک هشتم اینچ تا ۲۴ اینچ و دارای طول‌های ۶ الی ۱۲ متری هستند که در دو نوع درزدار و بدون درز قابل خریداری هستند. که این ابعاد طبق استانداردهای جهانی A269, A213, ASTM A312 برای مواد مصرفی و برای ابعاد توسط ASME ,B36,19 تولید می‌شوند.

لوله استنلس استیل

لوله‌های استنلس استیل داری مقاومت و کیفیت بالایی هستند که به دلیل وجود استیل زنگ نزن در ساختار ان‌ها، گزینه بسیار خوبی برای انتقال سیالات به شمار می‌روند. عناصری که در بالا ذکر شد منجر به افزایش استحکام لوله‌ های فولادی در برابر اکسیداسیون شده و دیگر نیازی به تعمیر مستمر این لوله‌ها نیست. لازم به ذکر است که این لوله‌ها در هر نوع و هر درجه‌بندی ای، استحکام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و برای مصارف شیمیایی در دمای بالا مناسب هستند. درجه‌بندی این لوله‌ها بصورت سری انجام شده که لوله‌ های استیل ضد زنگ به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • فریتی
  • آستنیتی
  • مارتنزیتی
  • ضدزنگ سخت شونده دوبل

شما می‌توانید از طریق فروشگاه پایپینو هرکدام از این چهار درجه‌بندی را که می‌خواهید در مدت زمان کم و خیلی آسان سفارش داده و تهیه نمایید. این فروشگاه هم بصورت حضوری و هم آنلاین ارائه خدمات انجام می‌دهد.

گرید بندی لوله استنلس

در ادامه به شرح هریک از این گریدها خواهیم پرداخت.

انواع لوله استنلس استیل ضد زنگ

انواع مختلفی از لوله‌های استنلس استیل ضد زنگ در بازار موجود است که شما هر کدام را که بخواهید می‌توانید در مدت زمان کمی به آن دسترسی پیدا کنید. که این لوله‌ها عبارتند از:

  • لوله استنلس استیل داپلکس
  • ۲۰۱
  • بدون درز
  • درزدار
  • نرده
  • نسوز

لوله استنلس استیل ۳۰۴

این لوله از پرکاربردترین لوله‌های فولادی زنگ نزن بوده که جزء دسته فولادهای زنگ نزن آستینی هستند. از جمله مواد بکار رفته در ساختار آن کربن، کروم، نیکل و منیزیم بوده که هرکدام باعث ایجاد یک ویژگی بخصوصی می‌شوند. بعنوان مثال کربن موجب ایجاد مقاومت و عنصر کروم موجب انعطاف پذیری و همچنین نیکل موجب جلوگیری از زنگ زدگی در آلیاژ می‌گردد. از ویژگی‌های بارز این دسته از لوله‌ها مقاومت بالای آن‌ها در برابر حرارت و برودت است. بنابراین، به دلیل وجود این ویژگی از این دست لوله‌ ها در ساخت حفاظ و نرده‌ در دمای بالا استفاده می‌شود.

گرید ۳۰۴ لوله‌های استنلس استیل غیرمغناطیسی بوده و در جوشکاری و شکل دهی بسیار پرکاربرد هستند.

لوله استنلس استیل ۳۰۹

این دسته از لوله‌ها جزء لوله‌های زنگ نزن کروم_نیکل بوده که مقاومت بالایی در برابر حرارت و خوردگی داشته و از استحکام بالایی برخوردار هستند. این آلیاژ نسبت به سایر آلیاژها درصد کربن کمتری دارد که موجب جوش‌پذیری و غیرمغناطیسی شدن‌ می‌شود.

از کاربرد‌های آن می‌توان به استفاده از آن‌ها در محیط‌های دریایی اشاره کرد. همچنین برای انتقال اسید‌های آلی و معدنی مناسب هستند و برای ساخت قطعات صنعتی، پالایشگاهی، شیمیایی و … بسیار به کار برده می‌شوند.

قیمت و بررسی لوله استنلس استیل
/> /> قیمت و بررسی لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل ۳۱۶ و ۳۱۶L

این لوله فولادی نیز جزء دسته فولادهای زنگ نزن آستنیتی بوده که عنصر اصلی در ساختار آن، مولیبدن است. ویژگی‌های مشابهی بین الیاژ۳۰۴ و ۳۱۶ دیده می‌شود. اما آلیاژ ۳۱۶ در دماهای بالا مقاومت بیشتری از خود بروز می‌دهد. به دلیل این مقاومت بطور گسترده در قطعات جوش و گیج سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از عناصر مهم در ساختار این آلیاژ، نیتروژن، مولیبدن، سیلیکون، کروم، منگنز، فسفر و کربن بوده که هرکدام خاصیت ویژه‌ای به آلیاژ می‌بخشند. از کاربردهای این آلیاژ با ارزش می‌توان در صنایع سلولزی، تولید کاغذ، نساجی و … اشاره کرد. همچنین به دلایل شرایط ویژه و مطلوب آن در عملیات معماری، داروسازی، ساختمان سازی و صنایع دریایی از آن بهره گرفته می‌شود.

 

لوله استنلس استیل ۳۲۱

این لوله استنلس استیلی نیز جزء لوله‌های آستنیتی قرار می‌گیرد که عنصر اصلی در ساختار آن، تیتانیوم است. استحکام بالایی دربرابر خوردگی و رطوبت از خود به نمایش می‌گذارد. این لوله برخلاف سایر لوله‌های گفته شده برای جوشکاری مناسب نیست و دلیل آن وجود تیتانیوم در ساختار آن بوده، زیرا در نتیجه قوس الکتریکی ایجاد شده قادر به انتقال دمای زیادی نبوده و در نهایت هنگام جوشکاری حساسیت بالایی از خود بروز می‌دهد. اما این مشکل در گرید ۳۲۱H حل شده است.

تمام مشخصات فیزیکی من جمله: استحکام تنشی، سختی، افزایش طول، استحکام تسلیم، گرمای ویژه، مقاومت الکتریکی، میانگین ضریب انبساط و چگالی را در بر می‌گیرد. محدوده مقاومت حرارتی لوله‌های فولادی زنگ نزد دارای محدودیت دمایی بین ۴۲۵تا۹۰۰ درجه سانتیگراد بوده که در برخی اوقات می‌توان این مقاومت گرمایی را افزایش داد و برای شرایط ویژه از آن بهره گرفت.

از کاربردهای ویژه این دسته از لوله‌های استنلس استیل می‌توان به استفاده از آن‌ها در قطعات موتور جت، تجهیزات پردازش شیمیایی، و پشته‌های اگزوز هواپیما اشاره کرد. دلیل اصلی استفاده از این لوله‌ها ویژگی‌های ساختاری عالی در برابر مقاومت و دمای بالا بوده و هست.

روش‌های تشخیص و تست اصالت

روش‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها لوله‌های اصل را از فیک متمایز کرد. سه روش بسیار پرکاربرد هستند که عبارتند از:

  1. تست پاسخ مغناطیسی
  2. تست واکنش اسید نیتریک
  3. تست لکه مولیبدن

روش تست پاسخ مغناطیسی میزان شکل پذیری و خم‌شدگی لوله‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهند. در این متد، لوله استیل ضد زنگ در معرض آهنربای دایمی قرار گرفته می‌شود.

در روش اسید نیتریک، لوله را در محلول این اسید قرار داده و در یک زمان مشخص آن را در دمای اتاق نگهداری می‌کنند. این تست برای آگاهی از میزان مقاومت لوله با خورنده است.

با استفاده از روش تست مولیبدن مشخص می‌شود که این لوله در کنار سازه‌ها و در برخورد با پوست انسان مشکل ساز است یاخیر؟

با انجام سه مرحله گفته شده می‌توان به راحتی لوله فولادی استنلس استیل اصل را از فیک تشخیص داد.

قیمت لوله استنل استیل

قیمت دقیق و مشخصی را نمی‌توان به هریک از لوله‌ها نسبت داد. زیرا فولاد از جمله کالاهایی است که بنابر سیاست‌گذاری های خاص، افزایش و کاهش قیمت را به خود می‌بیند. همچنین بحث قیمت وابسته به عواملی است. بعنوان مثال مواد به کار رفته در هرکدام از دسته‌های استنلس استیل متفاوت بوده و به دلیل این تفاوت، قیمت‌ها نیز متفاوت خواهند بود. بنابراین قیمت استنلس استیل قابل پیش‌بینی نیست.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، هدف ما آشنایی شما با لوله‌ های فولادی استنلس استیل بوده که سعی کردیم تمامی جوانب و تمامی دسته‌های آن را شرح دهیم. هرکدام از این دسته‌ها دارای ویژگی‌ خاصی بوده ولی همه آن‌ها یک نقطه اشتراک واضح دارند و آن استحکام و مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها می‌باشد. با سنجش جوانب و اطلاع از ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها می‌توانید بهترین و پرکاربردترین آن در صنایع مورد نظر خود را انتخاب کنید.

خرید لوله استنل استیل

برای خرید لوله استنلس استیل با استانداردهای مدنظرتان می‌توانید به فروشگاه پایپینو مراجعه کنید و یا از طریق شماره 02155690451 با این شرکت در تماس باشید و از تخفیف های ویژه خرید انواع لوله و تیبوب و سایر محصولات صنعتی بهره مند شوید. همچنین در صورت عدم آشنایی دقیق با کاربرد های این لوله از کارشناسان کاربلد این مجموعه مشاوره دریافت کنید.

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *