۱۶ تا از پرکاربردترین تجهیزات در کارگاه نجاری

۱۶ تا از پرکاربردترین تجهیزات در کارگاه نجاری

۱۶ تا از پرکاربردترین تجهیزات در کارگاه نجاری

متداول‌ ترین ابزارهای نجاری کدامند؟ ابزارهای پرکاربرد نجاری شامل انواع ابزارهای مختلف مورد استفاده در کارگاه‌های نجاری هستند که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کارگاه نجاری از انواع ابزار نجاری برقی و شارژی، ابزارهای دستی و بادی نجاری استفاده می‌شود. در میان طیف گسترده‌ای از این ابزار، تعداد کمی از آن‌ها اغلب توسط نجاران به کار می‌روند و اغلب شامل ابزارهای دستی نجاری هستند.

در این مقاله چند ابزار پرکاربرد نجاری را معرفی می‌کنیم که با خرید اینترنتی آن‌ها از فروشگاه های آنلاین ابزارآلات همچون کولیس، ابزارمارکت، ابزار مارت و … می‌توانید کارگاه خود را به آن‌ها مجهز کنید. در ادامه به معرفی 16 مورد از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در کارگاه نجاری اشاره شده است.

چکش

چکش یکی از پرکاربردترین ابزارهای نجاری است. در نجاری از سه مدل چکش چوبی، فلزی و پلاستیکی استفاده می‌شود. استفاده از فولاد در چکش فلزی باعث افزایش استحکام این نوع چکش شده است. دسته‌های آن از پلیمر مرغوب ساخته شده است که باعث افزایش طول عمر این چکش‌ها و افزایش استحکام آن‌ها می‌شود.

مدل‌های مختلف چکش برای اهداف مختلف در نجاری استفاده می‌شوند. چکش‌های فلزی برای کوبیدن میخ‌ها، چکش‌های چوبی برای منبت کاری و کنده کاری و چکش‌های پلاستیکی برای چکش کاری و سفت کردن اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چکش چنگال

یکی از پرکاربردترین چکش‌های فلزی در کارگاه‌های نجاری، چکش چنگال است. چکش چنگال دارای سر فلزی و دسته پلاستیکی یا فلزی است. سر فلزی این چکش از دو قسمت یکی برای کوبیدن و قسمت چنگال برای میخ زدن ساخته شده است.

رنده

رنده دومین ابزار پرکاربرد نجاری است که برای اتمام کار و صاف کردن سطوح ناهموار استفاده می‌شود. رنده در دو مدل تولید می‌شود: رنده دسته فلزی که مقاومت بیشتری دارد و به صاف شدن کار سرعت می‌بخشد و رنده دسته چوبی که از گذشته در برخی از کارگاه‌های سنتی استفاده می‌شد.

رنده‌ها انواع مختلفی دارند: رنده دسته چوبی یا سر چوبی که برای صاف کردن سطح چوب استفاده می‌شود، رنده عمل برای پاک کردن قسمتی از چوب و رنده گوشه‌ای که برای لبه‌های پنجره‌ها یا محصولی که به صورت پلکانی است، استفاده می‌شود.

اره تابلویی

این نوع اره در سه مدل دندانه بزرگ، دندانه کوچک و دندانه کوچک‌تر در بازار موجود است. دندانه درشت این اره برای برش الوار، دندانه کوچک برای برش‌های عرضی و از نوع ریزتر برای طرح‌های کوچک‌تر که حمل آن آسان تر است، استفاده می‌شود.

اره دیسکی

اره دیسکی همان اره دایره‌ای است. این دستگاه یکی از ابزارهای برقی دستی است که دارای تیغه متصل به موتور می‌باشد. با استفاده از اره دیسکی می‌توانید برش‌های طولی و عرضی صاف و یکنواخت انجام دهید. اگر درگیر نصب پارکت، کفپوش و دیوارپوش هستید، اره دیسکی یکی از گزینه‌های مناسب برای شماست. این دستگاه جزو وسایل اصلی نجاری نیست، اما با استفاده از آن می‌توان برش‌های طولی را در عمق و زوایای مختلف روی چوب ایجاد کرد.

اره برقی

کمان این اره فلزی و تیغه آن آجدار است. از این اره برای برش نئوپان و چوب منحنی استفاده می‌شود.

اره پشت دار

این نوع اره یک دسته فلزی مورب برای جلوگیری از کج شدن اره تعبیه شده است که در اتصالات و زبانه استفاده می‌شود.

اره تیز

این نوع اره به دلیل نوک باریک و کوچک برای برش‌های منحنی در مرکز چوب به کار می‌رود. استفاده از این نوع اره برای ایجاد طرح‌های ظریف در کار مناسب خواهد بود.

متر

متر ابزاری است که در کارگاه‌های صنعتی، ساختمانی، سنگ تراشی، نجاری و خیاطی برای اندازه گیری طول و ابعاد استفاده می‌شود و به دلیل اندازه کوچک‌تر به راحتی می‌توان آن را در جیب یا کیف حمل کرد. دو نوع متر دستی و لیزری در بازار موجود هستند که تفاوت قیمت بسیاری دارند.

پرگار

این ابزار برای ایجاد منحنی و دایره در مرکز کار استفاده می‌شود.

نوار نقاله و گونیا

این ابزار برای افزایش دقت در اندازه گیری طرح و ایجاد زاویه 90 درجه استفاده می‌شود.

خط کش

خط‌کش برای اندازه گیری چوب و کشیدن خطوط مستقیم استفاده می‌شود.

کولیس

این ابزار اندازه ‌گیری برای محاسبه دقیق ضخامت چوب به کار می‌رود.

تراز

برای اطمینان از سلامت کار، استفاده از ابزار اندازه گیری فوق کافی نیست. معمولاً نجار از ابزاری به نام تراز برای تراز کردن پایه‌های میز چوبی استفاده می‌کند.

گیره یا پیچ دستی

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که چوب را در حین کار از حرکت باز می‌دارد، گیره یا پیچ دستی نجاری است. گیره‌ها در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف موجود هستند. گیره اتصال محکم کار را تنظیم می‌کند. از بهترین انواع گیره‌ها می‌توان به گیره‌های C و G اشاره کرد که از قوی‌ترین گیره‌ها هستند.

گیره F

شکل ظاهری این نوع گیره مانند F است که با پیچاندن پیچ تعبیه شده در دسته آن به چوب متصل و ثابت می‌شود. یکی از مزایای این گیره تغییر سایز اتصال است. در این گیره از دو فک چدنی استفاده شده است. گیره تسمه یکی دیگر از گیره‌های نجاری است. جنس این گیره برزنت است و برای اتصال قاب‌ها از آن استفاده می‌شود.

کلام پایانی

ابزارهای ذکر شده در این مقاله تنها تعدادی از پرکاربردترین ابزار نجاری هستند که سعی کرده‌ایم به اختصار و مفید به آن‌ها اشاره کنیم. در این میان ابزارهای کاربردی دیگری نیز وجود دارند که در کارگاه‌های نجاری مورد استفاده نجاران قرار می‌گیرند. می‌توانید این ابزار را در وبسایت‌های معتبر فروش آنلاین ابزارآلات مشاهده کنید.

منبع : کولیس

erfan
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *